296 ARNE NOVÁK: 2. o Lessingovi, jako o všech velkých kriticích, jež vykládá a rozmělňuje škola, rozšířilo se dvoji, na první pohled protichůdné, avšak v podstatě shodné mínění. Starší professoři, stoupenci esthetického dogmatismu, učí o něm, že v knihách, bohužel zlomkovitých, probral empiricky všecka umění é;l .vztyčil pronězákony,podnes obecně platné; v "Laokoontu" a v "Hamburské dramaturgii" dány desky hodnot. Nikoliv - odpovídají jim mladší professoři ze školy historické - mýlíte se, pánové; Lessing sice zasáhl s obdivuhodnou všestrannosti do hlavních odvětví věd a. uměl1í,. ale pravidla, jež tu odvodil, nejsou normami,cIÍýbrž pouze výsledky dobově podmíněných a zkušebním maferiálerii<:>bmezených názorů; dnes neplatí již ... jsme dále, bohudík, dále (a historicky vzdělaní professoři vzhlížejí se zálibně v sobě samých a ve svých vymoženostech). Ale s tímto důkladným systematikem, pracujícím a dávajícím zákony etapu za etapou, pěkně promyšleně, methodícky, se zřetelem ke konečné úplnosti, nemá skutečný Lessing pranic společného. Tak pracuje snad školský esthetik, jenž chce žákům a ctitelům zanechati památkou promyšlet1ou a na všecka umění užitou nauku, ale kritik? Ať prožívá kritický svůj osud spíše intellektuálně či spíše smyslově, pojímá jej jako vzrušené drama duševních dobrodružství, nezná a nemůže předem znáti zevních intellektuálních popudů, které uvedou jeho nitro v ruch a var, právě jako nezná básník motivů a látek, jež naplní jednou svojí visí života. Dílo, jež kritika zaujme, spisovatel, do jehož bytosti se večte a vmyslí, problém, k jehož řešení přispěje, nejsou nic více než dobrodružstvtmi jeho intellektu a sensibility.