MUŽOVÉ A OSUDY. 173 kritikové, jako Bělinskij a Dobroljubov, uvítali jeho velká díla, - i v literárních otázkách byl Gončarov především důmyslným pozorovatelem z dálky, jak svědčí nejeden blesk bystrého názoru v jeho knihách, nikoliv však veřejným účastníkem. Gončarov neudržoval pražádné literární korre.spondence ve vlastním smyslu, ale i své osobní doI'ísy určil v závěti zkáze, maje cudný odpor ke všemu důvěrnému, odhalenému, nediskretnímu, pokud se to tlačí do veřejnosti: snad samojediný z celé ruské literatury uskutečňoval Flaubertův požadavek "impassibility" spisovatele, ztrácejícího se naprosto za dílem. Proto zůstalo též zcela utajeno, jakou účast na jeho vnitřním vývoji měla iena; zevního podílu na něm neměla. Jest však velice pravděpodobno,· že Sonička, že Naděnka, že Julia Pavlovna z "Obyčejné historie", této autobiografické knihy Gončarova mládí, jsou podobiznami žen, jež básník v mládí miloval, a ten, kdo stvořil postavu Olgy lljinské, vedle zpřízněné Shakespeareovy Porcie a Puškinovy Taťány jednu z nejkrásnějších typů moderní dívky, jistě mnoho . studoval duši ženskou, a to nejen průměrnou ruskou dívku jemné vrstvy společenské, kam obracel své zraky hlavně Turgeněv, nýbrž i ženu prohloubenou a obohacenou kulturními a mravními podněty nové Evropy. Ale Gončarov, na rozdíl od tak mnohého krajana, uznává a líčí ruskou ženu výhradně, pokud jest dámou, dobře vychovanou příslušnicí vznešených neb alespoň zámožných společenských kruhů, pokud nesnaží se vymaniti ze zákonů a forem elegantního světa: emancipace, kterou provádějí Gončarovy sympathické hrdinky, začíná a končí se v oblasti citů, názorů a ideí, nikoliv v říši společenských útvarů. I tu jest patrno, že nedůvěra, kterou chová Gončarov ku převratítm všeho druhu, jest spíše nedůvěra gentlemanova než konservativcova.