svěřil· mi rychtář, že řekl některým sousedťlm, až bude po venkovské práci, aby k němu přišli na "h e j tu" (hejta je návštěva, také t á č k y nebo lt r á t k y, když hrají), že jim bude číst o starých Ceších, jak do země přišli; také mi slíbil, že dá jednou odpoledne přástvu, abych přišla poslechnout, jak umějí "děvky" zpívati. Mluvila jsem také s jednou selkou z Lužice; v řeči přišlo na ourodu. Když mi pravila, že mají už všecko zaseto a urovnáno na polích, řekla jsem hned, jak to zde způsob: "Obroď Pánbůhl" ˆ "Dejžto Pánbúh, vás taky I" odpověděla ona. "Ale letos bude asi zle, nastává nám drahý rok, to prorokujou myši; běhá jich na poli jako čečetek. Zlatá matko, už jsem si kolikráte zpomněla, co;Přemysl prorokoval. Když přišli pro něho čeští páni a on musel k Libuši jít, řekl: Kdyby.ste mě byli nechali dovorat brázdu, nebyla by v Cechách nikdy nouze, tak ale nebude se vám často ani chleba dostávat. A věru, již se kolikráte nedostávalo." - Ta .• děla přece něco z historie, což tu je pravouvzá·cností. "K." ze 6.jXlI. 1845, Č. 146. 5. rE]aždé město pamatuje několik ohňů, jimiž K popelem lehlo. Takovým neštěstím stane se přestávka v paměti lidské, minulost se oddělí od přítomnosti a pravda i báje splynou v jedno. U mne sedí stařičká žena a vy-