uměli, uskutečňovali shodně požadavek českosti v umění českém. Lidové zkazky, většinou kořenů katolicky legendárních i samorostle zkombinované náměty, opírající se tu i tam o starší knižní podání poskytly přese všecku pečlivou objektivisaci Nerudoví dosti příležitosti, aby diskretně napověděl své citové vztahy nejdůvěrnější, zvláště nehasnoucí lásku k matce a neukojenou touhu po dítěti a jeho prosté něze; také poměr k národu, propukající i zde mimo vše nadání, nabyl nyní spojitosti s citem synovským. Nad "Balladami a romancemi" ,knihou vlídné pohody a zlatého úsměvu, klene se klidná obloha letního podvečera, do něhož voní mateřídouška z rodných mezí, bzučí včela nesoucí med do úle, zvoní zbožné klekání - úplný smír se životem jest proveden jako závěrečné slovo humoristy lidumila, humoristy myslitele. Nerudova potřeba básnické sdílnosti o citech srdce zrazeného osudem a přece vzpínajícího se znovu po pozdním štěstí nebyla ukojena ani nápovědmi "Kosmických písní", ani legendárními symboly "Ballad a romancí", nýbrž vymáhala na básníku skoupě zdrženlivém plného průchodu. Neruda pře oraný pluhem choroby a bolesti, odhodlal se k tomu dosti pozdě, když procitl v podzimní samotě z krátkého letního opojení šumavských prázdnin a z prudkého dobrodružství pozdní erotiky •.• tehdy v "Prost~'ch motivech" (1883) shrnul cyklicky v písních a malbách rok svého vnitřního života, členěný a odstu pnovaný přirozeně čtyřmi ročními dobami. S velkou životní i uměleckou zkušeností vrátil se k lyrické metodě, o kterou se pokoušel již v "Knihách veršů", zobraziti totiž duševní dějstva obdobami z přírody na dotvrzenou moderního poznatku básnického i malířského, že krajina jest stavem duše; i tentokráte, na rozdíl od šťastného venkovana Vít. Hálka, jehož předčasného skonu právě nyní vzpomněl, blížil se k přírodě s upiatou skepsí nedůvěřivého dítěte městského. Ale jak vyrostl lyrik "Prostých motivů" nad zkoušejícího 2'2