116 se vyki-iknouti: »Toužím žíti mezi oněmi lidmi bez dějin, ktei-í ničeho za sebou nevidí než svoje vlastní šlepěje a pi-ed sebou nic než prostor, volné prostranství pro vlastní sílu.« Tento protest vyrllstá organicky z kritického názoru mladoněmeckého, jenž bezpodmínečně vždy a všude žádá nejtěsnější přilnutí k skutečnosti, volající po činu. nikoliv k fikci, uspávající v reflexi, jenž vidí svoji skutečnost l?ouze v přítomnosti, vyiadující sílu charakteru a nikoliv v minulosti, spdkojující se s oblastí nečinné myšlenky a vzdušné obrazotvornosti. Rozpor dvou názoru zeje tu v celé své šíři: proti romantice, jejíž myšlení i praxe život historický vykládaly, staví se tu nové pokolení, které chce samo žíti a odkládá zbytečnou pHtěž mrtvých tradicí, zadržující kroky. Nezůstalo ph tomto významném projevu zrozeném z tísně doby na smrt nemocné historií, kter}' dnes připadá jako příčinná pi-ectzvěst Nietzscheovy »nečasové úvahy« »0 škodlivosti historie pro život«, n}'brž jeho ohlasy ozývaly se právě tak v kritické jako produk, tivní praxi mladoněmccké. Jako kritikové posuzovali mladoněmečtí 3utoi-i ostře stále rostoucí spoustu historických románů, jako tVllrčí spisovatelé hleděli ,- až na diletantského Mundta - nahraditi je ro· mánv námětů moderních. Uvázla-li mladoněmecká kritika častokráte na mělčině, posuzujíc tendenci a látkovou povahu jednotlivých děl literárních, byla naprosto Ix'zradna, jednalo-li se o stilovou organisaci umění slovesného. Učitelé a miláčci mladoněmeckých kritiků byli spíše slohoví manyristé než stilisté umělci: tak Jean Paul. Menzel, Bocrne, Janin a i Heine. také lJlányrista genialní: slohovou pri'tpravou jejich byly žurnály se svou {'ečí depeší, rychle psaných poznámek, informativních skin: nikdn ze spisovateli't mladoněmeckých neuměl psáti verš tl ; nikdo z nich nebyl dynamikem a pathetikem slova jako V. Hugo. Pohrdajíce odměřeným klidem a vybranou lhostejností dvořanského slohu Goetheova, nedovedonce se pi-izpi'tsobiti hlučné, ale pi-ece mohutnou vlnolnesené rhetorice Georges Sandové, dospěli k podivnémth ski-íženÍ sti· lových prvkú. Humoristicky a selttimentálně rozechvělý sloh krajního subjektivisty Jean Paula byl východiskem: nekonečně jemná citovost a vznětlivost. stálé propukání vlastní osobnosti vedly tu jednak k lehkovážné stilistické improvisaci, jež o větě nepracuje, n}'hrž ji prostě vrhá, jednak k zborcenosti period, jež náhlý nápad trhá a láme uprosti'Cd rhytmické vlny. Tomuto manýrovému slohu dali mlad'lněmečtí spisovatelé projíti nevýhodnou školou žurnáli't: v}·sledek se dá vypozorovati na jisté bracl1ylogičnosti, úsečnosti, krátkosti rozsekaných vět, které skládají se spíše jako barevné rozptýlené shm,"