a-přehodnotil. Způsob, jakým Neruda pojal do »Knih veršůc lyrickou trest »Hřbitovního kvítíc, obráží celý jeho umělecký i lidský vzrůst za desetiletí. Od formy lyrického deníku, jež ovládá první vydání »Hřbitovního kvítí«, dostal se Neruda k vyššímu a složitějšímu útvaru poetickému, k lyrickým cyklům seřaděným podle základních motivů. Proto, vyloučiv z první své knihy polovinu, rozložil ostatek do čtyř kruhů »Ze srdce«, »2 divokých lásek«, »Při zpu~těných strunách«, »Ze hřbitova«, položených soustředně, takže prvý okruh za. bírá lyriku čistě intimní, poslední však meditaci a refleksi společenskou i kosmickou. Neruda neodcizil se svojí minulosti do té míry, aby jí nerozuměl již - jinak by nebyl vložil mezi úryvky »Hřbitovního kvítí« některá lyrická čísla zbrocená ještě teplou krví čerstvého utrpení (tak pie~u »Jen matko »Náděj« zůstaň tec, nebo dvě nezapomenutelné zpovědi hořkého milence »Moje srdce jest jak pozdní podzim zvadlýe a »Ach přišla láska s milým žebroněním«); ale stál nad ní jíž tolik, že mohl ji ovládací uměleckou inteligencí, tou podivuhodnou silou, vychovanou ve škole přísné kázrtě, již marně hledáme u jeho současníků. Ctou=li se vedle starších částí »Hřbitovního kvítíc lyrická čísla, která Neruda napsal v šedesátých letech, vycítí vnitřní sluch umělecký okamžitě podstat. ný rozdíl těchto dvou skupin, náladově i meditačně namnoze co nejúže zpřízněných: z »Elegických hří. ček«, z cyklu »Z krajee, z »Mých efemerekea z nově zařazených »Lístků hřbitovního kvítí« zaznívá neza· pomenutelně osobitá a neobyčejně vroucí melodie 58