protináboženského, byl školou i konviktem vychováván ve zkostnatělém dogmatismu, v liturgii povrchně pozlátkové a v mravouce stiíedověce asketické; mladistvý obdivovatel husitství a bratrstVí veden byl učiteli a dozorci, v nichž stále ještě trvaly tradice náboženské a státní reakce, k tomu, aby v nejslavnější době svého národa spatřoval nejen omyl, ale přímo osudné neštěstí a aby potlačení vzpoury proticísařských kacířů pokládal za štěstí své vlasti. Ze spolehlivé a upřímné zpovědi, jakou jsou vzpomínky na klementinská léta v pozdní autobiografické skladbě »Druhém květu«, poznáváme, jak hluboko zasahovaly tyto krise, jež znamenaly mnohem více než pouhé otřesy puberty, probírající se nábožensky. Dorůstající hoch postřeh oval se zahanbením, kterak jeho milovaný otec, nenávidějící tolik násilí státního a církevního, nutí syna z důvodu hmotllého prospěchu, aby se podřídil v mlčenlivé pokoře svJ"m kněžským chlebodárcům a vychovatelům a poslouchal jích podle starého požadavku iesllitského. Rozhlížeje se kolem sebe, pozoroval bystrý jinoch, že národ, pyšnícI se zevně politickou nezávislostí svých dějin a husitským hrdinstvím svých předků, žije po otrocku ve službách Vídně a Říma a zapírá krok za krokem slavnou svou minulost. Vytýkal sám sobě, že nemá odvahy býti důsledným) fa statečným a že neumí osvědčiti svého přesvědčení ani odchodem z konviktu jako někteří ze soudruhů; stíhal se sám výčitkou, že ohled na rodiče, zřetele hmotné, mravní neodhodlanost převyšují v něm přesvědčení založené na poznatcích z národních dějin, na přemýšlení filosofickém a na etickém sebezkumu. SnaJ přistoupil ještě další motiv rodinný. Životopisec básníkův alespoň upozorňuje,že v době, !kdy koncipován byl » Václav z Michalovic«, by I Cechův bratr Miloš vysvěcen na kněze, ale záhy mimo otcovu vůli přestoupil na víru starokatolickou; prožil patrně mnohem reálněji a prudčejí náboženské konflikty, které Cechovým nitrem zmítaly v klementinském konviktě. Takto se přidružil k tragickému protikladu dějinnému, prožívanému před obrazem Prahy protireformační, stejně mocný konflikt kořenů osobních a nu tkal jakožto bolestná inspirace, aby mu básník dal tvar, a to nejraději z látky, prosycené českým životem v době pobělohorské. K látce samé přistupoval Svatopluk Cech zcela iinak\1.1eŽ k dějinám husitským. Místo velkorysého podání dalekých: rozhledů; ale zároveň s kritickým prohloubením, iaké pro dobu Žižkovu a Roháčovu nachá22