o volností a o slavném boji za ni zcela tak, jako její otcové r. 184Z a vyjadřovala své tužby zpÍlsobem velmi obdobným· Lehkému humoru a neškoůné satiře přiřčen jest v mladistvém veršování podíl zcela nepatrný; umělecky stojí tyto pokusy dosti nízko. Žertovná romance »Panoš«, napsaná v sextě, bujná parodie o traktéru konviktu v Klementině »Elegie u hrobu Skřivánka«, impro'lisovaná v septimě, jsou nevinné hříčky studentské; politicky pointované posměšky z prvních let universitních »Kmotra Vošatky kandidátní řeč«, a »Královská idyla« beze vkusu a beze vtipu komentují veřejné události po zpLlsobu tehdejších časopisů humoristických. Teprve r. 1869 podařilo se Sv. Cechovi po prvé to, čím později okouzlUjí jeho veršované báchorky a co jest snad dědictvím heinovským - volná hra čtveračivého a laskavého rozmaru chytá do pavučinových svých sítí jepice lidských zvráceností; šprým i satira podávají si ruce. Vtipná romance »V klášterním sklepě« jest moderní obměnou středověkých svárů vody a vína a při tom dobrodušnou satirou na kláštery; barevný exútismus vážných básní Čechových mění se tu v duchaplnou kar akte .ristiku jednotlivých národů vinařských; epiteton, termín odborný, jazykový vtip jsou úČinnými pomůckami situační malby. Půvabná tato drobnůstka má ještě význam jiný, ukazujíc, jak též humor na vzdušných křidélkách unášel básníka na cesty, vedoucí k velkým skladbám pozdějším: jet v básni »V klášterním sklepě« ukryt nejen motiv osmého příběhu »Petrklíčů«, ale napověděno také leccos ze vstupního klementinského výjevu »Václava z Michalovic«. Mezi četnými veršovanými střípky z r. 1863 dochováno jest také otevřené přiznání o dalekosáhlých plánech mladičkého poety a o stálých nezdarech provázející toto vytrvalé úsilí vytvořiti rozlehlé skladby. }}Chtěl jsem psáti básně velikánské, romány a širé epopeje, ale bujnost vrtkavého mládi novými vždy obrazy a city předurčený chod jich rušila.« Trosky takových rozměrných děl převyšují kvantitou dokončené kratčí básně Čechovy a vyplňují léta 1863-1867. Ve shodě s oběma básnickými mistry šedesátých let, s V. Iiálkem a O. Pflegrem Moravským a ve vleku velkých vzorů západoevropských i slovanských, pokouší se tu Sv. Čech o veršovanou povídku byronskou a již v těchto iuveniliich činí krok, který- za hranicemi i u nás znamená vzestup od schematického a namnoze odtažitého subiektivismu Byro .• nova k teplé malbě současného života a k otevřené ieho kritice. Auto M