Turkovým, probodává si ňadra kindžalem. Všecko v této básni, vyrovnané do umného paralelismu, působí výtvarným dojmem - i stupnice krásy tří otrokyň; ba Černohorka, která neřeší svého osudu ani úsměvem ani pláčem, nýbrž osvobodivým činem, ještě ve svém skonu zůstavuje barevný obraz: v sněžném prsu krvavá rána, černé oči upřené v sloup; duševního dění básník se vůbec nedotýká. Pod dojmem povstání lla Krétě pozměnil v pozdějším zpracování Čech poněkud zabarvení národopisné, místo tří různých typů žen, zotročených Turky. vystupuje jen hrdinská Krétanka se svou vášnivou matkou, čímž odpadla původní oslava národního bohatýrství černohorského. Za to přibylo dramatického živlU: baša rozpaluje se obdivem a láskou k sličné džaurkyni; v pyšné Kandiotce zraje zrádný úmysl; dcera přemlouvá matku k osvobozujícímu činu a hyne její dýkou, aby se baša jí nezmocnil. V této versi má děj prudčí spád, střídání veršové malby s dialogem vzrušuje, napiatá pozornost čtenářova tuší překvapující rozřešení situace. Ještě větší péči věnoval však básník dekorativně smyslnému zarámování: kouzla štíhlé Krétanky, zahalené do pestrého kroje a ozdobené květy i drahokamy: plesná závrat harému bašova, kde šumí duhový vodotrysk a kde od světlé pleti odalisek i jejich zářivých rouch odrážejí se mouřenínky; tasení bleskné dýky za strakatého roucha - to vše vábilo k sobě poetu nejvíce. Vzpomínka na kavkazské pověstí ruských básnfkú kmitne se jako lehký pablesk v líčení bašově, ale zdaž spÍŠe než Puškin nestál nad kolébkou této básně Ferdmand Frei1igrath se svými křiklavými barevnými kontrasty, se zálibou pro efektní cizomluvy vkládané často do rýmtl, s rétorikou sloužící především sesílení názorů? S tímto exotikem setkáváme se i v beztvárné skladbě »tIindu«, kde únos vznešené Evropanky cizincem cizí rasy a temné pleti ukazuje k motivu černocha a bělošky v pozdější );Bouři«, k-dežto jiný současllÝ zlomek »Moriska«, hromadící epické motivy, ale nevyužitkující jich, svým tlustě naneseným španělstvím odkazuje sPÍŠe k Fremgrathovu myšlenkovému protmožci, avšak básnickému spojenci E. GeibelovL Exotismus a orientalismus opanovaly básníka do té míry, že propukají i na místech nejméně očekávaných: jako na Brokovově sousoší sv. P'rantiška Xaverského, mimo něž na Karlově mostě chodíval denně, nesou i v básni Čechově exotičtí kmenevé slávu Tovaryšstva Ježíšova; v apostrofě svobody, kterou se končí třetí verse vysoce osobního »Anonyma«, předvádějí se různí :n