v různých obměnách Sv. Čech opakoval častěji. Tato jediná báseň z celého cyklu »písní tuláckých« hraje poněkud v svůdných barvách exotismu, jenž se Svatopluka Čecha v 60. létech vždy silněji zmocňoval; ostatní čísla prozrazují .- čtvrtá a šestá píseň nejurčitěji ( značnou převahu tendence vlastenecké. namnoze zesílené vzdorem sociálním. A to jsou hlavní rysy drobnější epiky Čechovy v této doM, neboť, jak praví v programní básničce sam, jeho poesie )}koronhve se rozstřílené v cár zlatou třísell choulí, divochům zas šípů metá zmar u kožené touly«. Jako Vítězslavu Hálkovi neb Václavu Šolcovi, tak i Svatopluku Čechovi byl Balkán průchodem ke světu exotických barev a divokých osudů. Prvním pokusem vystihnouti pohádkovou nádheru Východu, která dává skvělé pozadí prudké srážce světa mohamedánského a křesťanského, jsou epické trosky z r. 1863, nadepsané "Prsten«, mající právě jen cenu cvičení v koloritu orientálním. Básník, jenž se nadchl Chocholouškov~'m ».Jihem«, lIálkovou »M.ejrimou a Husejnem« a jenž si vzpomíná i na Lermontova a jeho »Mcyriho«, chce podati úryvek z černohorských bojů za osvobození a kreslí jinocha vyrústaHciho k pomstě. Hromadění jednotlivostí z dějin i z přítomnosti černohorské, kupení pomyslů a názvů z náboženského i státního života tureckého, drobty z místopisu Cařihradu i detaily krajinomalby hor balkánských prozrazují, že v skladbě především se vybíjel exotický pud mladého básníka, ač nikde nezanedbává jeho emfatický verš příležitosti, aby zachytil hrdinský pohyb bohatýrů s touž krásnou mužností, kterou Jaroslav Čermák současně prohlašoval přesvědčivým sv~'m činem uměleckým za vlastní karakter reků i krasavic na Černé hoře. Že Svatopluku Čechovi šlo přece spíše o barevné opojení východem než o slavjanofilskou chválu rekovství černohorského, dokazují osu'dy druhé básně vyvážené z této oblasti, totiž »Otrokyně« z r. 1864, Jejichž nová podoba z r. 1866 sluje »Kaudiotky«; se značnou pravděpodobností ukázáno, že na vznik (lholi básní nezůstala beze vlivu turecká balada Ccypa z Peclinovce »Onos dívky'{. Jakoby pestrými sV~Tmi trocheji parafrasoval některé plátno Čermákovo, předvádí Svatopluk Čech v první versi trh na otrokyně: tureckému velmoži nabízí kupec černobrvou Gruzínku s úsměvem na sněžné pleti, plačící uzardělou Řekyni a posléze bělostnou Černohorku, na níž vše rekovství, vzdor a pýcha; leč Černohorka, než by se stala majetkem