narýsovány několika črtami jadrné figurky d:lusara«, »Kyrysníka«, kdežto v zhuštěných slohách »Dědečkova statku«, "Loupežníka«, »Chaloupky«, balady začínající pádnými verši »OdzvoníJi, odzpívali. slzami se rozplývali«, co chvíli zaznívají ozvuky drobné epiky Nerudovy. Jenom na krátkou dobu osvojil si Sv. Čech tento názorný lakonism nerudovsk~', toliko dočasnč přich~-lil svůj zájem k látká!u í k předm~tům lidové písně, pouze několik básní z této skupiny poja[ do první své sbírky, a vlastně jen k nim vztahuje se programní skladbička »Má poesie« z r. 1869, jíž Neruda se z »Almanachu českého studentstva« podivil neméně než »Bouři« neb capricciu "V klášterním sklepě«. Studium Jana Nerudy nezůstalo při holém povrchu - r. 1869 SvČech nejen veršoval, ale i cítil po nerudovsku. Oba cykly, vydané teprve z pozůstalosti básníkovy, »Písně tulácké« a »Písně žebrácké". vznikly přímo za mocného dojmu »Knih veršů«, tenkráte po prve vydaných. Pod buršikosní maskou kypivého veselí a nespoutané životní sily skrývá se II Čecha právě jako II Nerudy těžký žal; divoká lehkomyslnost požitku a rozkoše tají u obou nespokojenost s tupým klidem umírněných a usedlých šosáků; dvaadvacetiletý student stavl se s dočasným svým mistrem úmyslně mimo společnost, aby tím volněji mohl kritisovati její řád 3. její mravnost. Tři »písně tulácké« nejsou o mnoho více než pokračování Nerudovy pijácké lyriky »I mělnické skály«; za to v sedmi číslech »Písní žebráckých" sloučil Sv. Čech cizí podněty s vlastními postřehy a idejemi. Střídají se tu motivy běžné v tehdejším českém básnictví s rysy, v nichž můžeme spatřovati první skizzu pozdějších větších skladeb Čechových: v apostrofě otčiny skřípe do bolestného patosu Solcových "Zpěvll svatováclavských« ironická struna Nerudových )}Český'ch veršů«; rovněž Nerudova jímavá naivnost z »Loretánských zvonků« padá 'světlým paprskem do svatovítské elegie Máchovy, jíž se přiblížilo číslo třetí; poslední báseň cyklu zabývá !Se duší mladé prostitutky, právě jak to doporoučel literární program školy Májové, ale s onou melancholií, jíž Sv. Čech rád obklopoval »bledé svržené anděly«. Byl-li v tomto sedmém čísle napověděn čtvrtý obraz »Snú«, lze freiligrathovskou malbu páté básně pokládati za variaci současné »Bouře«, či za náběh k ní, ba v barvitém tom líčení lodi vystěhovalecké zmítané rozzuřenými vlnami naznačeno jest samo jádro »:Evropy«, jež od r. 1869 29