pevně zorganisovala duchovní život vyššího směru,
nikdo nesmí upírati ani vlasteneckého nadšení, ani
buditelských zásluh, tím méně pracovitosti a výkonnosti h
téměř všecko, co v českém Brně do založení Masarykovy
university mělo v duchovních vědách význam, vyrostlo
ze základů položených právě od této družiny, čehož
bezpodmínečné uznání její předáci autoritativně vymáhali,
pokládajíce každou kritiku za nevděk a za snižování a
bráníce se tak plodné diskusi. Čerpajíce posilu pro své
snahy, prováděné v cizáckém prostředí za okolností
krajně nepříznivých, bez podpory vlády, za skrovničkého
ohlasu u neuvědomělé české menšiny, s nepatrnou
mravní pomocí z Prahy, postávali tito mužové, kteří byli
stejně horlivými vlastenci jako katolíky, u dvou slavných
hrobů brněnských a toužili obcovati s duchy,
posvěcujícími tyto rovy, vždy pečlivě věnčené. Byl to hrob
Josefa Dobrovského a hrob Františka Sušila. Ve
skutečnosti však vyznávali jenom ideály sušilovské a zůstávali
světu Josefa Dobrovského cizí. Stačí pohleděti na
duchovní podobizny obou největších naukových
osobností českého Brna v letech sedmdesátých a osmdesátých,
aby to bylo rázem patrno.

33