úkol ten čestně, jak svědčí monografické práce Dob=nerovy, Peldovy, Ungarovy i soustavnější díla V oig •tova a Procházkova. K osvícenské tendenci, která konečně dala dostiučinění význačným i podružným zjevům náboženského hnutí českého, družil se v těmto studiích živýzájem o slavnou minulost národní,radostná hrdost na starou kulturu českou, buditelská snaha VY" chovávati současníky srdečným výkladem o pokroči •lém vzdělání předků; zvláště u věrného balbínovce V oigta, který se k osvícenským názorům vrstevníku choval co nejzdrželivěji, hlásil se živě zřetel buditelský , stejně jako u slavisty Durycha, názorově i citově s ním spřízněného. Uprostřed těchto otázek a úkolů vědecky vyrůstal mladistvý Josef Dobrovský a ke všem zaujímal od za ..• čátku stanovisko přísně kritické. Vlastenecko buditel •ské pojetí V oigtovo a jeho stoupenců by 10 mu však cizí, naopak jeho skepse se obracela s nedůvěrou ke všem tradicím; osvícenské obrazoborství otřásalo všemi ná=zorovými i hodnotícími odkazy dob méně svobodo •myslných; zkumný rozum zamítal všecko, co bylo doprovázeno citovým nadšením a důvěrnou úctou fO'" dákŮ. Snažil se vymýtiti protireformační před sudky o slovesných dílech z doby husitské a bratrské, k jejímuž náboženskému obsahu za chovával poněkud pohrdavou lhostejnost muže povzneseného nad bohosloví a jejíž mravní význam úplně unikal jeho snahám o snášenli ..• vou humanitu. Nezbavil se však předsudků osvícen •ských, despektu k středověku, hrubého neporozumění 43