rozeně osobivé a nesnášenLivé vědomí převahy. Mladý genius, sám v sobě ještě nehotový a nedostatečně odhadující cenu osob i význam poměrů kolem sebe, vy'" hledává polemiky a chová se v nich nezřízeně, dráždí autority a se samolibou svévolí sahá na předměty i myšlenkyposvátné většině vrstevníků, nešetří citů,hl uboce zakořeněných a starších druhů, požívajících obecné úcty, útočí zbytečně a musí.li couvnouti, nepřizná se ke své porážce - jsa mlád. zdráva nadán překypujícími silami. libuje si. jako mladý Lessing před ním, v umě~ ní dělati si nepřátele. První polemické tažení, které Dobrovský Jako biblický kritik ze školy Michaelisovy podnikl proti t. zv. evangeliu Markovu, požívajícímu od dob Karlových vkatedrálesvatovítskéúctyliturgické,dopadlovít~zně, třebaže proti odvážnému klerikovi obrátilo všecko pravověrné kněžstvo s arcibiskupem v čele. Opojen úspěchy zašel Dobrovský příliš daleko v kriticko-pole •mické srážce s učeným vydavatelem Balbína, premonstrátemRafaelem Ungarem ,odpůrcebyl Dobrovského nejen o deset let starší, ale daleko klidnější a věcnější, takže při vyhrál alespoň povahově a na konecsevelko •myslně smířil s nakvašeným ještě jinošským protivníkem. Bez osobního zahrocení zůstaly odborné historické i slavistické přestřelky s Durychem a s Dobnerem, o nichž mluví první monografické práce Dobrovského v Pojednáních Učené Společnosti. Také oba první kritické časooisy Dobrovského, Bohmische Literatur a Literarisches Magazin, byly polemicky nabroušeny a 19