hového baroka ve vědeckém výkladu a přepiaté pate# tičnosti výrazové, v tom záhy opouští své jesuitské učitele nadobro. Ale nadto slyší v německých před~ náškách Seibtových poprvé velká jména kritické filo" sofie západní, která v tehdejší Praze mají přízvuk kacířský a seznamuje se s jejich významem, aniž positivne založená povaha jeho touží je sledovati na cestách spekulace a obecných koncepcí, nad něž Již tehdyžákSteplingůvstavíjistotupoznánímatematické~ ho; Descartes jest filosofem mladého klerika. Ten se nerozhodl ani pro bohosloví ani pro řád jesu~ irský z potřeby náboženského vytržení, nebo ze sklonu pro teologické poznání světa a pravdy; naopak Ještě před rokem dvacátým jsou u něho historicko ..• filolo-" gické záliby patrny, a biblické studium stojí zřejmě v popředí jeho zájmu. Tři čtvrti roku, které ztrávil vjesuitském noviciátu a jež ho přivedly poprvé do Brna, neznamenají mnoho v životě jinocha, jehož pravou skutečností jsou knihy a nauky, a když se po zrušení řádu vrátil opět do Prahy, aby dostudoval bohosloví, pokračoval prostě v přípravě k dráze učenecké, pro niž se rozhodl s bezpečností raného sebepoznání. Biblická hermeneutika, která z pomocné nauky v o •svícenském století rychle narostla v nebezpečně důsa~ DOU biblickou kritiku, byla tehdy ze všech filologických oborů vědou nejmódnější a pronikala vítězně z protestantsky pravověrného Německa i na vysoké školy v Rakousku, ač se tomu katolické kněžstvo tuze brá ..• nilo, kdežto vládní reforma bohosloveckého studia pod • 9