Kdežto Matiegka uvádí mezi kulturními prostředky národnosti vedle společných dějin a společného jazyka také společné náboženství a dokonce se zmiňuje zcela souřadně o ztrátě národního náboženství a národního jazyka, Weigner k této složce nepřihlíží vůbec. Přítomná skutečnost mu dává na pohled za pravdu. V případech jenom ojedinělých přispívá v naší době náboženské vyznání k tomu, aby si národ udržoval vědomí své osobitosti neb také odlišnosti od sousedů; kdežto však v minulosti připadal tento úkol zvláště protestantismu, tak živě účastnému při národním uvědomování Němců i jiných Germánů, ba i při vnitřním vybudování švýcarského státu, pozorujeme v přítomnosti spíše národotvornou moc katolictví, na př. u Charvatů, Poláků neb Irů, a to namnoze bez ohledu na živou účinnost víry v inteligenci. Hledíme-li pak nazpět, nesmíme náboženství vylučovati z kulturních statků, pomáhajících ustavovati obsah a náplň národnosti. Ve starém Řecku i v předhistorických dobách střední Evropy, nepřihlížíme.li ani k theokraciím asijským a egyptským, náboženské kulty zastupovaly poslání, jež později převzaly státy a nadaly příslušníky jednoho a téhož jazyka a snad i stejného plemenného určení vědomím národní jednoty. Co znamenala luterská reformace pro posílení a prohloubení němectví, co protestantismus anglosaský pro vytvoření umělé národnosti americké, jak katolictví, zvláště ve své vyzrálé protireformační formě, utužilo národní jednotu Španělska, a pravoslaví, pojaté ja. ko ústrojní složka do celé soustavy státní, národ· 3 33