sud mluví dlouho znesvěcené a pozvolna restauro· vané svatyně a svatyňky na pražském Františku o tektonicky i ornamentálně zajímavé a průbojné rané gotice. Nevíme, pokud i sem abatyše Anežka zasáhla přímo; letopisci nás poučují jenomt kte· rak vedle péče o chudét o nemocné, o kázeň mezi .sestrami měla za vlády Václava I. a Přemysla Otakara II. i za bezvládí braniborského vždy moudré slovo, mírný pokyn, pohotový útulek pro rozvášněné příslušníky svého bojovného a nesvor· ného rodu. Jistě pojal velký český dramatik správ· ně její postavení v našich dějinácht když ji (ve "Falkenštejnu") ve vlnobití osobních vášní i stra· nických zájmůt v náporu cizáctví a rozpadávající autority představil jako velebné zosobnění rodově mravních tradic rodu Přemyslovat o něž se opírá český stát a národ. Ostatků blahoslavené Anežky, která se již ne· dočkala rozkvětu přemyslovského dvora a státu za krále Václava II., neznáme; její hrob zahla· dily doby náboženských bouří, ježt změnivše křesťanský ideál, zasuly na dlouho její památku; ze staveb na Františku zbyly pouhé trosky. Církevní úcta k zemské patronce české vymohla teprve před 58 lety její blahoslavení. A přece dnes, šest set padesát roků po smrti Anežky Přemyslovny, hledí na nás zpod řasnatých závojů přísné klarisky ob· dobí gotického jedna z prvních bytostí, jež zdu· chovněly a posvětily české ženství. (1932. ) 20