nevinné lsti, s jakou jim oblaka přimalovala příkrov sněhový; hledáme své oba vrcholy nejmilejší, Monte Amiata a Monte Cetonia, když nás najednou osloví na levém boku chrámovém ona ironická výčitka italské země nic netušícím synům kacířského národa českého. Plastika nad levým bočním vchodem chrámovým vypravuje s půvabnou neumělostí legendu, která se pak uvnitř vrací v několikerém malířském i sochařském zpodobení v přístupné odtud Cappella dell Corporale. Český kněz na cestě do Říma roku 1263 zastavil se v chrámě sv. Kristiny v nedalekém městě Bolseně a proslovil zde pochybnosti svého nevěřícího ducha o tajemství transsubstanciaee. A hle, při mši svaté počala hostie v ciboriu krváeeti, krev potřísnila i roušku kalicha, a kacířský pochybovač stal se sám nyní nadšeným hlasatelem dogmatu, dosvědčeného zázrakem. Papež Urban IV., který právě tehdy dlel v Orvietu, dal si ukázati zázračné corporale, dal je z Bolseny přenésti do Orvieta a na počest toho ustanovil Boží tělo jako slavnost pro celou církev. : Ale není to jenom Cappella dell Corporale s podivuhodným gotickým relikviářem sienského zlatníka Ugolina di Vieri, co zachovává slavnou pamět bolsenského zázraku, nýbrž celý dóm v Orvietě 22 jest vlastně jeho pomníkem. Uprostřed krutých