žili jsme si sice sami přísně před katedrálou sienskou, že se neopovážíme srovnávati ji s její soupeřící sestrou v Orvietě, abychom si neporušili dojmu dvojí jedinečnosti, ale neubránili jsme se tomu přece na konec. V noci, kdy oba dómy se pnou uprostřed hlubokých hustých temnot s celou svou svítivou bělostí do nekonečna, které roste nad nimi jako modlitba nad ústy věřícího, jsou stejně podivuhodny, stejně absolutní dva svítivé oltáře dokonalosti, jež neumdlívá. Chvalozpěv, ať umění nebo náboženství, který odtud krouživě vzlétá, jest snad v Sieně laděn o oktávu výše než v Orvietu, ale ten i onen doletí svého cíle, jenž sluje Absolutno. Avšak ve dne má orvietský dóm o kouzlo víc. Za ním, jako barvité pozadí laskavého peruginovského obrazu, vlní se modrý, zamyšlený, mírný hornatý kraj umberský, s chlumy, které jihnou pod slabým podrostem se skalnatÝmi boky, jež svítí jako zahojené rány, s úbočími stříbřícími se olivami lak spanile melancholickÝmi nad bledÝmi trávníky ... z·emě pro legendy, až neuvěřitelně podobná těm, které vídáváme ve snách, pozdě k ránu, abychom se probudili dětsky šťastni ze slibů, jichž nám nikdo nikdy nesplní. Kocháme se, obcházejíce chrám, až neskutečně 21 slastným půvabem umberských hor; usmíváme se