ale pak zadrženého Lumírovci, tato kritika nepostoupila. Lze si jenom neúplně a v dohadech vyvoditi sebe slabší sociální ideje, které ležely na dně této polemiky, v níž se básníci z "Lumíra" ukázali krajně nedůtkli· vými proti kritice vůbec, čemuž zůstali věrni i v literární, skutečně důsažné revoluci let 90. Společenský ideál moravských i pražských národníků, blízký romantice slavjanofilské na Rusi, tkvěl v minulosti. Lid, k němuž odkazovali básníky, byl jim totožný s venkovskými zemědělci starých životních forem, spojujících nás se slovanským východem; za nejvlastnější projev jeho duo cha, stále hodný ne-li napodobení, tedy tradičního pokračování, považovali prostonárodní píseň; nikoliv náM hodou výrazný kritik tohoto směru, Fr. Bartoš, byl znamenitým badatelem národopisným a pronikavým, byť romanticky podjatým psychologem lidové písně. Industrialisace národního organismu, mechanisování země· dělské práce, vítězství továrního průmyslu nad ruční výrobou domácí, přesun civilisačního ruchu z dědiny do měst, vzrůst a třídní uvědomování fabrického dělnictva, standardisace životních forem spojená s jejich zmezinárodněním - toto vše bylo "národnické" škole, zvláště na Moravě, trnem v očích. I stavěli se odpůrci "Lumíra" vlastně na předmájovské stanovisko vlastepecké romantiky, pro niž byly podobné předpoklady sice ve zbožné touze retrospektivních horličů, nikoliv však ve skutečnosti, což si, byť s pocitem hořké tesknosti, přiznává sám idól národníků, Svat.Cech. Tuto skutečnost domácí sice Jar. Vrchlický s počátku pro imaginační rozlety do dálek historických a exotických zanedbával, ale když se pak do ní ponořil, viděl ji daleko plněji než jeho bývalí odpůrci. I mladší básníci, které národní škola vynesla na svůj štít a již se sami hlásili jako žáci k Ad. Heydukovi, Svat. 59