k rovníku a pak na exotickou pevninu, a velký pokrok proti "Adamitům" záleží v tom, že tito individualistní, ale silně typisovani zástupci hromadných tendencí sociální vzpoury promítají své zároveň myšlenkové i smyslově citové konfli~ty ne již pouhými turnaji řečnickými, nýbrž energickou akcí, vystupňovanou dramaticky; ta ovšem má hlubší smysl a stále se vztahuje nejen k tajemné lodi, jež nese jméno Evropy, nýbrž spolu k světadílu Evropě, jež rovněž "mor děsný nese ve své hrudi". Ke dvěma znepřáteleným protagonistům soustředí se postupně myšlenkový i dějový konflikt, zastřený četnými zvláště erotickými dějstvy ostatních partnerů: k anarchistickému teroristovi Rolandovi a k humanistovi Gastonu. Roland, ideolog a vášnivec zároveň, stále sžíraný touhou dostati loď do moci revolucionářů, představuje zásady komunistické levice v žádoucí úplnosti: nenávidí soukromého vlastnictví i výsad stavovských a rodových; posmívá se nejen vládnoucímu společen. skému řádu, ale i náboženství a poesii, které mu přisluhují; odmítá soustrast s utrpením a citlivost nad ssutinami staré civilisace, odklizené revolucí; a stále, jako jedinou správnou metodu pro společenský převrat doporoučí krvavý křest, bezohledný postup ohněm a mečem: "Ó věř mi, jenom plamenem a kovem svět obrátíš - ne myšlenkou a slovem." "Když klesá svět, co krůpěj krve platí? V tom lidstvo mládne, koupajíc se zdroji, v ten purpur každý velký čin se šatí, v něm poesie též svá prsa hřeje." Proti Rolandovi, jehož slovanskou obměnou se pak stal nihilista Vladimír ve "Slavii", postavil básník v kraj 3* 35