skladbě románové, jak tomu ve svrchované míře bylo s komisařem Machem v "Žaláři nejtemnějším". K tomu, aby se zřekl v novém svém díle monografické metody, dospěl Ivan Olbracht pronikavou úvahou psychologickou, svědčící o tom, jak pronikavě pohlíží na dno věcí lidských. V samo popředí románu postavil skladný a dt1sažný typ duchovní a mravní, v němž se svrchovaně bohatě a čistě projevuje jedna polarita mužné a mužské duše: ale protože tento typ jest plně uvědomělý a nad to pracuje ze všech sil o svém zdokonalení, vidí sám jasně, že není úplný a že musí tedy poslechnouti naléhavého hlasu svého nitra, které jej neodolatelně pobízí, aby se v touze po splynutí oddal představiteli polarity druhé, krajně opravdovémuzosobniteli typuprotilehlého a teprve tím se přiblížil ideálu lidství zaokrouhle~ ného a celistvého; proto jest "Podivné přátelství herce Jesenia" tragickým románem o vykoupení z dualismu. Není vzácností, jestliže románopisec-psycholog, zvolí si za vt1dčí motiv své skladby úsilí hrdi~ novo, aby překonal jednostrannou neúplnost svého nitra, avšak ve valné většině případt1 děje se to cestou erotickou -žena jako přítelkyně, milenka či manželka má zachrániti muže před kletbou tíživé kusosti a jednostrannosti. li Ivana Olbrachta však - a to jest význačný rys jeho zralé a zároveň lahodné -mužnosti - dochází se k tomu zvýšenému a sjednocenému lidství dramatem přátelství, ktei"é nemá méně zkoušek, pochybností, muk akrisí, než drama pohlavní lásky. Takto ·vstupuje do Olbrachtova románového celku druhý hrdina, a konstrukce díla stává se dvojosou,až v závěru skladby- kdyždualism mezi Jiřím Jeseniem a jeho přítelem Janem Veselým nadobro jest překonán,takže Jan Veselý mt1že zmizeti z knihy ize života ~ dějový a mravní živel opět se soustředí kolem hrdiny jediného, jenž však někdejší tesi a antitesi shrnuje v obsáhlejší a bohatější syntesi. Ale, budiž zdt1raz~ něno co nejnaléhavěji; tento dialektický proces v povahách a osudech ,obou herct1 Jesenia a Veselého, není schématem logickým, nýbrž básník jej dovedl zkonkretniti a naplniti kvetoucím životem; osvědčiloť se tu jeho staré umění, dobře-známé již ze "Zlých samotářt1", podati totiž děje, v nichž se projevuje osudová logika tak, aby se zdály bezprostředním výsledkem podvědomých hnutí pudových a smyslových. Titulní rek Olbrachtt1v, slavný herec Národního divadla, Jiří J esenius jest proti synu noci Janu Veselému typický člověk dne, dodejme snad ještě děfrtého dne, avšak uvědomme si při tom, že dělný den, jasného 127