postavy obklopující Antonína Dvořáka za gymnasijních let vracejí se nějak do mužného jeho života, i když se to neděje podle jednotného zákona kontrastu jako při plisobivé postavě Toníkova přítele a zároveň protinožce Oldřicha Havla. Hlavního komposičního problému však Karel Scheinpflug přece nezdolal: míním vyřešení románového paralelismu mezi Antonínem a tetou Annou, který byl dán základní osnovou románu. Nehledíc ani k tomu, že tetina předhistorie a její vnitřní život jsou u poměru k partiím Antonínovým přece jenom odbyty, nelze nevytknouti, že často na několik kapitol teta Anna nadobro zmizí z děje, aniž po střehujeme jakéhokoli vztahu událostí k jejímu duševnímu osudu; to však neplatí o odstavcích, kde převládá postava Magdina, která od začátku roste v tetinu sokyni a v ničitelku jejího životního díla. Připouštím ovšem, že pouze velký mistr románové stavby byl by dovedl provésti žádoucí onen paralelism úměrně a dlisledně. Vymezil jsem román "Pouta soužití" jako typické dílo natura1istické. Leč Scheinpflugova snaha, byť provázena úspěchem pouze částečným, o komposiční propracování látky a opravdový zájem etický, staví jeho rozsáhlou skladbu výše, než kde zpravidla nacházíme rodinné a společenské kroniky spisovatelli-natura1istli. (1919) 3. Skladba o vykoupení z dualismu. Druhé prosaické dílo Ivana Olbrachta, sebemučivý román slepnoucího žárlivce "Zalář nejtemnější", znamenal ne-li zklamání, tedy dojista obavu těm, kdo v debutním svazku povídek "O zlých samotářích" pozdravili naději českého umění výpravného. Ohnivý impresionista tuláckých a clownských příběh li, v nichž se dobrodružné srdce vášnivě bratřilo s divokými a laskavými živly, uměl do vět nahých a pružných v mladistvé svévolí zaklíti nevypo.čítatelné kouzlo iracionálního života, jeho záhadné jiskření, jeho tragický rozmar; dovedl pohledem útočným a skladným zmocniti se jádra lidské povahy, která sama sobě jest hádankou; vyznal se tím podivným darem básnickým, jemuž říkáme intuice v cestách tažných ptákli a v pohybech světélkujících bludic. Kdo však pročítal vlažnou sice, ale příliš plošnou šeď dušezkumného románu o teskném monomanu, dušeném démony, nemohl potlačiti 124