MAL 'f Ř s K É li MĚN f v f T Ě z S L A V AHÁ L K A Nedávné souborné a úplné vydání Hálkových cestopisných feui1letonů mohlo poučiti také ty, kdož se do studia našeho básnictví nezabírají kriticky, kde tkví vlastní umělecký význam tohoto mistra zprvu přeceňovaného a dnes naopak namnoze podceňovaného. V těchto lehounce nahozených črtách velmi bezstarostného a lehkověrného poutníka hlásí se ke slovu kromě inteligence sotva prostřední, vedle nadšení krajně prostoduchého a mimo rozmar stále mladistvý především onen orgán, kterým Vítězslav Hálek žil a tvořil nejintensivněji: básnický zrak - dobyvatel, vladař a rozkošník. Jakmile dovedl přemoci mlhavou sentimentálnost, kalící svěží čistotu postřehu, rozvíjel Hálek pozorovatelskou svou vlohu v pravou tvořivou sílu, která se sama uvědomuje a někdy až virtuosně staví na odiv; pak dychtivé a soustředěné oko zabírá s rozkoší i radostností nové okruhy barev a tvarů, spočívá na nich v klidném uspokojení a vychutnává zpravidla bez ideového účastenství jejich jevovou jedinečnost. " Nesrovnávejme Hálkových vzpomínek na potulky po Balkáně a Haliči, na plavby v Jaderském i Černém moři, na denní i noční bloudění po Tatrách i Krkonošich s Nerudovými zaokrouhlenýmí' a propracovanými "Obrazy z ciziny", jmenovitě pokud jde o stránku názoru a pojetí - tu by špatně pochodil naivní divák ledabyle vyzbrojený na cesty po křižovatkách kultur a národů vedle básnického myslitele, jenž prožívá všude rytmus civílisačního vývoje a bezpečně uhaduje duši národů. Za to odškodní nás v těchto cestopisech z nejlepších básníkových let čistě výtvarné postřehy, které na chvíli okouzlily zrak, naplnily bytost smyslovým blahem a zase pohasly jako úsměv dobrotivé přírody - jaké nadání slovesného malíře projevilo se v takových obrazech! Právem požívají již proslulosti některé světelné feerie Hálkovy z plavby po jižních mořích: náhlý sluneční východ na vlnách před Benátkami, hra růží a fialek na večerním obzoru za Kotorem, fosforujíci jiskření v hlubinách i na hřebenu vln blíže Korfu, stříbrný měsíční vt:čer nad Bosporem. Nebyl však menším umělcem krajinomalby mistr, jenž se kochal několika nezapomenutelnými pohledy pevninskými: strohou tuhosti černohorských skalin, kyprou zelení úvalů nad Cařihradem, přísnými obrysy Vysokých Tater za noci, zvláště však stupnicí barev a světel, kterou za posledních let jeho života ro 34