jelenem, kteří stejnou měrou budí jeho soustrázeň; v druhé pi sni, která se těsně připíná svými paralelismy ke slohu Královédvorského rukopisu, rozvedl umně stesk nad zmařeným mladým životem - z obou vane melancholie nadosobního slitování. A stejně silněji či slaběji usiluje Mácha o objektivaci svého soucítění, sklánějícího se milosrdně a láskyplně k trpící zemi a jejím nešťastným dětem v jiných skladbách mladosti, v " •• Dítěti", v "Předlce", ve slokách •• Na popravišti", nejmohutněji však ve velkolepém, časově neurčeném zlomku' "Návrat", kde soustrázeň básníka - Čecha klade se jako milosrdně jihnoucí oblak na celou zemi, zasvěcenou zkáze odvěké: "Nešťastná zemi, hrob mne s tebou sloučí, a nový opět v změněné na tebe mne vyvede postavě život; já s tebou, v tobě, na tobě žiji, já s tebou a v tobě cítím, jako ty ve mně, a přece jako bys nevěděla, že tvor tviij po tobě se plazící pro tebe si zoufá. Nešťastná zemi, nešťastná matko! Ty hluboko cítíš žal nesmírný tak nesčíslných tvorii svých, a přec nevidíš konec žádný, vysvobození žádné; nás jednotlivých tvorii jednotlivý jest žal, liino tvé nám vrátí poklid - tviij všeobecný nezná ukončení žádného." Ovšem umělecky ovládnut a básnicky ~těžen nebyl tragický motiv Máchova soucitu nikde tak dokonale jako v "Máji". Také zde ozařuje neobyčejně bohatý a posud nevyčerpaný deník Máchův letným bleskem cesty našim dohadům. K datu 17. září 1835 poznamenal si Mácha poprvé onen úchvatně bohatý tlum metafor, jimiž v •• Máji" zahrnul tragickou představu ztraceného mládí Vilémova i svého a odhalil tak jeden z hlavních koncepčních kořenů celé básně; v tomto motivu rozvedeném umně ve 3. i 4. zpěvu skladby, stýká se co nejtěsněji osud •• strašného lesů pána" se sudbou básníkovou - ocitáme se takto přímo u komposiční nutnosti "Máje". A kde vynořil se Máchovi v mysli onen metaforický chorovod ? Podle deníkového zápisku v hodině soucitného soustředění myšlenek a dojmů nad hrobem bezejmenného osmnáctiletého jinocha, jehož mohylu na malém hřbitově objímá opuštěná dívka, zatím co přes zeď hřbitovní hledí liduprázdná, chmurná krajina. Z plnosti této situace rodí se jeden ze tří hlavních motivů "Máje", neméně důležitý než kontrast lidského hoře a čarovné nelítostné přírodní krásy a než zoufalý vzdor odsouzeného vězně proti nicotě, kterou hrozí záhrobí. •• Máj" sám zrcadlí na nejednom místě odlesk tohoto koncepčního piivodu z vlažných vrstev nadosobního soucitu. S jakou něhou chápa22