po ráji -- a na prsa horoucí pouhou, lásky prázdnou tisknu zem" A snad ještě určitěji vyslovil Mácha tuto tragédii svého soucitu současným kusem lyrickým •. V přírodě jak vše se jindy smálo" se závěrem: •• Celou Zem v svou náruč jmouti toužím, v večerní se ztopiti chci zář; citem tímto darmo se však soužim, neb kam vzhlédnu, tam mně schází -- tvář." V mohutné brachylogii zkamenělo pro věčnost toto Máchovo hoře z bolestného soucitu konečným výkřikem •. Máje": •• Bez konce láska je! Zklamána( láska má f" Byl učiněn hlubokomyslný a zároveň odvážný pokus, vykládati Máchův vesměrný soucit jako závěrečné vyřešení příkrých disonancí jeho duše, jako konečné vítězství nad zloduchy sobeckého nihilismu, jako poslední a tím vysvobozující slovo niterného zápasu poetova se světem* - podle této interpretace odchází Mácha, ne-li smířen s vesmírem, tedy roztoužen po smíru a vyrovnání. Zda tragická tato soustrázeň byla skutečně poslední etapou vývoje Máchova, či zda hlas soucitu současně vedl dialog s hlasem egoistického záporu, bude možno na určito rozhodnouti teprve, až pevná ruka badatelů uvede v přesný chronologický sled Máchova díla, jejichž zmatený a rozptýlený nepořádek dosud připomíná rozmetané a přeházené předměty v pokoji, odkudž bylo vyneseno tělo právě vychladlé. Dnes musíme se spokojiti jen dohady. Ale již v básních, které technikou i motivy se zřejmě přihlašují za práce začátečnické, ozývá se u Máchy silně motiv soucitu, ano, nejednou právě jím odlišuje se lyrika Máchova od běžné, ba konvenční romantiky tehdejších jeho vzorů. Vybírám dva kusy zvláště příznačné •. Loveckou" a píseň •. Zalká jinoch v černo lesa"; v první básni nahradil Mácha mladistvou a svobodnou jarost nesčíslných mysliveckých skladeb rOIllantických soustrastnou elegií nad mrtvým lovcem i padlým * F. X. Šalda, Karel Hynek Mácha ajeho dědícroí (v knize Duše a dílo 1913). 21