136 poměry české bez zřetele k evropskému proudění vůbec bylo tu spíše nedostatkem než předností. Zikmund Winter provedl úkol svůj skvěle, líčil-li kroj starých Čechů, přičemž výborně mu sloužilo jeho pitoreskní oko, představující si jasně každý detail barevný i tvarový; avšak bylo příliš odvážno, chtěl-li do jisté míry pokračovati v díle Palackého dějinami církevními, pokusil-li se soutěžiti s Tomkem v dvojích, zevních i vnitřních dějinách universitních, vstoupil-li dějinami řemesel, obchodu a živností na panenskou půdu hist.orie hospodářské. Knihy ty, prozrazující vesměs školu Tomkovu, jsou ceny velmi různé: spousta látky a dokladů imponuje vždycky; při líčení zeÝních vztahů, organisačních poměrů, .dobových zvyklostí poutá živý a jadrný tón výkladu; archaické zbarvení řeči a humorné koření udržuje i na suchopárnějších místech zájem, ale velké linie, smělejší pojetí, hlubší kritiká chybí skoro vždy - Winter by\ právě spíše děJepisný sběratel a jadrný vyprávěč než kritický badatel a ideový synthetik. Pro veškerá tato díla jest charakteristický význačný Wintrův sklon k XVI. a XVI I. věku - jen tam se cítí doma, jen tam stává se jeho pojetí dť1věrnějším a zasvěcenějším; Winter nezná universalismu' historického, jenž těká stejně jistě po všech stoletích. Ale jak dalek jest Winter onoho ústředního reformačního zájmu Palackého, pro nějž naše reformace vyvrcholuje české dějiny a dává' jim teprve smyslu! Myslím však, že rovněž by bylo nesprávno viděti v něm čistého zástupce směru Tomkova, který v mírném kvietismu a katolickém autoritářství pokládá reformaci za zlo a protireformaci za nutný protijed. U Wintra převládá i v hodnocení náboženských dějů hledisko národnostní: všecky směry, které podvracely autonomičeského myšlení a českého bytu, tedy především lutherství nenáviděl ze srdce. Láska k XVI. a XVII. věku vy-