107 v uměleckých tvůrčích principech, V. Hálek, zaplatil doživotní přeceňování tím, že byl odhadnut na drobného lyrika lahodných, leč uzoučkých obzorů él. za povídkáře ostré kresby, avšak nepatrné komposiční síly. Svatopluk Cech, v němž hned za prvních rozpuků talentu svůdného, ale neobdařeného schopností dalšího složitého vývoje, viděl sám N eruda klassika českého verše, přežil, byť nepříliš bolestně, svůj význam; dnes víme, že tento mistr půvabného postřehu a zdobného slova, byl daleko spíše dovršiteFa ~ ciseler, než tvůrce a architekt. O Julia Zeyera, jednoho "z řídkých duchů v Cechách, jimž umění a jen umění bylo osudem a náboženstvím, válčí se doposud, a jsou to tábory zcela nesmiřitelné, které se prou, zda bolestný básník marné rozkoše a vítězného snu byl chorobnou, výjimečnou hrou opožděné romantiky, či zda se na něm naplnil v oblasti tvarové a citové krásy tragický zákon našeho kmene a našich dějin. A.. uprostřed těchto sporů v soudech a srdcích posledních dvou tří generací uzrával básnicky národní význam Nerudův přímo k samozřejmosti. Ctili a milovali, soudili a vykládali jej mnozí a každý snad s jiné perspektivy a jistě všichni s úplnou vnitřní svobodou, a pro všechny byl Neruda velkým typem českého básníka. Jmenujeme jej naším národním klassikem; jaký soud o našem národním vývoji leží v těch slovech třídění a hodnocení? Těžká otázka po klassičnosti byla k nám vržena daleko dříve, než naše literatura pro ni dozrála: uprostřed romantického jitra novočeské poesie toužili Jungmann a Palacký organisovat literaturu národně klassickou. Dvěma básníkům, vyrostlým z půdy, kterou zkypřil Jungmann propagačními svými př~klady a Palacký koncepcemi esthetickými i dějinně kulturními, zvykli si jejich současníci vzdávati chválu národních klassiků, dvěma poetům protilehlých charakterů, Kollárovi a Celakovskému. Nám, kteří sotva jedinou sloku