98 kulturně důležitých postřehů; i pro Světlou zvonil dialekt hlavně po stránce fra4eologické vábnou hudbou, jejíž ohlas zazní.vá plně na stránkách jejích děl z J eštěda. Leč pozornost pro toto vše ustupovala daleko hlubšímu zájmu pro lidové povahy, pro charakterní krásu. vesnických duší, pro ryzí typy mravní velikosti, k nimž Světlá přistupovala s rousseauovským přesvědčením, že v lidu, neporušeném kulturou, uchován jest poklad přirozené čistoty a prosté dokonalosti. I jsou drobnější její práce z J eštěda v jádře povahokresbami, v nichž propracovaná studie charakteru znamená takřka vše, dějová zápletka pak skoro nic; do celé galerie seřazeny jsou takové studie charakterů, vzniknuvší většinou v bezprostřední blízkosti původních modelů, v obou klassických knihách (,Prostá mysl" a "Kresby z J eštědí". Jsou to dvě knihy vzácné epické síly, stejně svěží v tragickém podání ztroskotaných srdcí i v humorném rozmaru při vystihování drastických výjevů; s tak vyrovnaným uměním formální soustředěnosti, jako v povídkách ~O krejčíkovic Anežce", "Skalák", "Nebožka Barbora" neb "Hubička", nesetkáváme se již ani ve velkých románech. Ve velkých, výpravných skladbách Karoliny Světlé, jakými jsou "Vesnický román" z r. 1867, "Kříž u potoka" z r. 1868, "Frantina" z r. 1870 a "Nemodlenec" z roku 1873, přistupuje k objektivní kresbě lidových typů, zachycených dle skutečnosti, nový mocný živel subjektivní, .který ovšem ani v povídkách není zcela potlačen. Jádrem románů jest vždy dramaticky vzrušený a ethicky významný příběh, obměňující a zároveň hodnotící nejsubjektivnější zkušenost básnířčina srdce a vůle: svými romány se Karolina Světlá zpovídá a soudí, kdežto postavy, volené opětně z povahoktesebné zkušenosti ještědské, bývají čímsi druhořadným, jakýmsi materiálem, který umělkyně hněte dle formového zákona, odvozeného