94 přírodu a venkovany, stává se spisovatelkou životnější a plastičtější a po románech lyrických skládá své venkovské povídky nasycené kouzlem krajinným a oživené prostými postavami z lidu. I česká její žačka jest nyní spisovatelkou; Johana Mužáková mizí, činíc místo Karolině Světlé, kteréž jméno shledáváme 120 prvé pod prací "Dvojí probuzení" r. 1858. Není to však ona rozervaná vášnivkyně, znající a uctívající pouze vlastní neuklidněné a revoltující já, kdo závodí s Boženou Němcovou; hned v prvních svých povídkách, čerpaných ze salonního ovzduší a psaných sentimentálně podbarvenou řečí konversační, ozývá se vedle snahy o probuzení ženina svědomí a uvědomění velmi mocně tón, který překvapuje. Někdejší citová egoistka hlásá stále evangelium odříkání, oběti, mravní pokory a celou tíhu těchto ethických hodnot skládá na ženu; kterak dívka neb žena podřizuje své osobní štěstí cizímu blahu a vykoupení, toť vlastní obsah jejích prvních prací, ať slují "Dvojí probuzení" či "Sestry", "Společnice" neb "Láska k básníkovi". Nevíme, z hlubin jakých duševních krisí vyvážila Karolina Světlá na začátku své dráhy tento velký mravní klad; čteme-Ii však ony počáteční její novel1y psané před r. 1860, neubráníme se dojmu, že vysoká mravní tendence není zcela prožita. Osud chtěl, aby básnířka onen ústřední problém prožila brzy co nejkrvavěji. Do prvního tříletí básnické činnosti Karoliny Světlé spadá nejtragičtější událost jejího života: osudná láska k Janu Nerudovi. Nedlouho po vydání památného almanachu "Máje" roku 1858 seznamuje se čtyřiadvacetiletý básník s ženou o čtyři roky starší, a o celá desetiletí mravně uzrálejší, a v letech 1861 a 1862 dostupuje milostné ptátelství jejich vrcholu. Tehdejší Neruda, který zápasil s krvavými otázkami "Hřbitovního kvítí", byl vášnivý bouřlivák propukající každou chvíli, byl san-