posilující důkaz, že se sám nemýlí o ryzosti vlastního češství - jak jinak on, nehudebník a laik, by prožíval souzvuk tak mocný, kdykoliv se rozšuměl příboj Smetanova orkestru? Neruda, který plně docenil mistra již před Libuší a Mou vlastí, zaznamenal nezapomenutelným způsobem vítězství Smetanovy hudby nad vlastní citovou bytostí; znalec Nerudy přiřkne památnému dokladu proto význam dvojnásobný, ježto Neruda sám jen velmi zřídka na sebe prozrazoval prudké pohnutí citu emfatického, a ježto právě Dalibor jest mezi operami Smetanovými ono dílo, které jest nejvíce vzdáleno vnitřního světa Nerudova. Bůhví, jaké to podivné kouzlo je ve Smetanově hudbě, píše Neruda r. 1872 v Národních listech, (Kritických spisů J. Nerudy sv. I. str. 391.) Slzy vyhrknou člověku při místech něžných, a při jiných vstaneš se sedadla svého a ani nevíš, že jsi již vstal. Stalo se mně tak při finale druhého aktu Dalibora při zkoušce generální. Finale jest tak mohutné, pne se výš a výš, jako štíhlé, vznešené sloupy a klenby gotického chrámu - teď, teá genius rozepial celé obrovité peruti své, zvoní to a zní co přemohutná hudba sféra když vše rázem doznělo, stáljsem v lóži, tělo maje napiaté ku předu, zrak zakotven v neurčito a každý nerv se chvěl rozkoší netušenou. Zde promluvílJan Neruda za všecky, kdož Smetanovu hudbu vnímají sluchem hlubším než pouze fysickýma kdož její melodií dávají se unášeti až v tajemství podvědomá. Jak by byl nazval Neruda toto mysterium? Básník mesiášského češství ze Zpěvů pátečních sotva by je byl označil jinak než - melodickou prabytostí národa. V osmdesátých letech, když dozněly boje o Smetanovo wagnerovství a o českost jeho hudby, stává se Smetanova velikost samozřejmou í najdou se proto doklady i literární, v příležitostných zmínkách Jaroslava Vrchlického, v obdivných verších i vzpomínkách El. Krásnohorské, zvláště však v krásném Zeyerově úvodě ke knize V. V. Zeleného o Smetanovi. Ale mladé pokolení básnické, které s bolestnou opravdovostí hledá nový vztah k duchovním hodnotám svého národa a 42