Nikde nemůžeme sledovati tohoto úchvatného postupu tragického sebepoznání Husova tak zblízka a tak důvěrně jako v listech jeho, jmenovitě v těch, které psány jsou v době arcibiskupského boje proti viklefství a za venkovského vyhnanství. Jako v modlitbě pronášené na úsvitě velkého rozhodnuti, zkoumá Hus před tváří Hospodinovou celé své já, které touží čisto a neporušeno přinésti v obět svému poslání: vyznává bezmeznou pokoru před Bohem a tichou skromnost před lidmi, nabádá se k trpělivému snášení útrap a příkoří i k stálosti v předsevzetí a v poznání, kaje se z bludů a hříchů mladosti a povzbuzuje se sám k přísnému sebeovládání, bezohlednému k chybě i nejmenší, v kázni důsledně křesťanské odmítá dary a přijemnosti světské, aby se zcela oddal službě boží. Leč ani na okamžik nepropadá tento. náboženský idealismus mystické soběstačnosti, která bezohledné potřebě vlastního spasení obětuje všecky zřetele pospolité; naopak, v každém projevu a rozhodnutí Hus se staví cele a bez výhrady do služeb vyššího poslání, které pokládá za věc veškerého národa. Svědomí osobní, nad pomyšlení citlivé a jemné, podřizuje se tu svědomí křesťanského lidu českého, jenž si vyvolil kazatele betlémského za svého mluvčího. Proto mistr Jan Hus stále se obrací v listech, ať stručnými vzkazy, ať rozměrnými. výklady k těm, jejichž je tlumočníkem před církví a papežem, před císařem a světem a za něž nese netoliko tíhu odpovědnosti, ale i břímě pronásledování: k nábožné obci v kapli betlémské, k přátelům a žákům na universitě, k urozeným ochráncům nové nauky, k pražským měšťanům, prodšeným reformním duchem. Někdy za nátlaku nových událostí pohnuté politiky církevní, jindy z pouhé starostlivosti svědomitého vůdce rozmlouvá písemně s nimi o tom, co jej sama znepokojuje, ale zároveň osvěcuje v hodi· nách sebezpytování, o stálosti v poznané pravdě, o křesťanské přípravě k boji, o nesouměřitelnosti pokušení a nebezpečenství tě~esného s hodnotou duchovní. o nebeské odměně za vytrvalost v přesvědčení. 20