tuchy ztrácí se lesnaté témě Blaníka, když bylo lůno hory vydalo zemi ochranu a záchranu. Jako řipská báje o Čechovi a jeho lidu, připomínající Mojžíše na hoře Nebo před příchodem do země zaslíbené, není ani blanická legenda o rytířském, pomocném vojsku, zakletém v útrobách hory, výhradním majetkem lidu a země, jež v ní nalezly apoteosu svých nadějí, zocelených ve zkouškách nejtrpčích, ba zdomácněla v Čechách později, než by se povrchní odhad nadál. Látkoslovný badatel, profesor našeho vysokého učení, Arnošt Kraus, jde v neobyčejně bohaté a poutavé stati posledního "Národopisného věstníka" bedlivou cestou srovnávací a s filologickými pomůckami po stopách pověsti o Blaníku a k opravdovému překvapení svých čtenářůdovozuje, že legenda blanická v dnešní znárodnělé podobě jest dítětem romantické doby, která podle svých potřeb a zálib obměnila rozptýlené starší motivy původu ne právě dávného. Z českého středověku nemáme dokladů, že by byli naši předkové oživovali některý domácí vrch zakletým vojskem rytířským s nějakým národním hrdinou v čele, jako to činili angličtí Keltové s Walesem. hostícím krále Artuše, Němci se solnohradským Untersberkem, kde dříme Karel Veliký, neb s K yffhauserem, jenž skrývá Bedřicha Rudovousa, a Poláci s tajemnou Babí Górou - tato středoevropská pověst u nás do XVII. věku nebyla známa. Vlastenecký sběratel místních a dějinných pamětihodností, Bohuslav Balbín, slyšelo Blaníku leccos zajímavého, ale nadobro mu byla nepovědoma blanická legenda o rytířském vojsku na obranu ohrožené vlasti se sva·' tým Václavem v čele; není myslitelno, že by jí nebyl zazna· menal horlivý ctitel patrona zemského, zabývající se s roze· chvěním tak úchvatným myšlenkou o osvobození a oslavě milované domoviny. A přece lze souditi rozborem lidových proroctví, většinou zachovaných v psané i tiskové úpravě doby pozdější, že lid náš i za časů ušlechtilého jesuity vzhližel k Blaníku s dechem zatajeným. Nikoliv český lid všechen, 12