Ještě dále než idealističtí jeho druhov~ ve Vědě, na cesty, kde se setkal právě s dušezkumným zájmem básníků a umělců; v labor~toři, zasvěcené podle tradice jenom smyslového poznání, mlu· víval o záhadách duševnosti, které unikají smyslům, a kde méně víme než tušíme. Tak stál Edward Babák před svými posluchači, tak se rýsoval před svými čtenáři jako duch statečný v hledání a neunavný v kladení otázek, jako myslitel, který ví, že i víra jest předmětem naukového rozboru, jako psycholog, jemuž tajemství není důvodem k posměšné lhostejnosti, nýbrž pozornosti co nejukázněnější. Jaká škoda, že Edward Babák-spisovatel mohl věnovati tak málo pozornosti této oblasti, do níž se jako badatel, učitel, přednašeč s takovým zalíbením vracel! J akn škoda, že neformuloval k užitku lierárních psychologů to, co ho znepokojovalo jako psychologapřírodovědce na sklonku jeho naukové dráhy!-Ve vědě i v poesii jsou záhady, o nichž dlužno mluviti jenom šeptem a se skromnou zdrženlivostí i nikdo toho nedovedl lépe než právě Edward Babák, jehož violový part vypadl tak předčasně z koncertu české myšlenky filosofické.