božensky nadobro lhostejné. Zazlíme jim příliš, ať sluli Dobrovský, Voigt, Thám či Puchmajer, že, nenacházejíce doma tradice dosti živé, význačné a svorným souhlasem přijaté, vycházeli z názorů i forem ciziny, někdy dohánějíce Německo, Francii, Polsko a Rusko, častěji se pozdíce za nimi ~ Byli to duchové velmi vzdělaní, kritičtí a nadšení, nebyli však nikterak literárními tvůrci, takže byli odkázáni vždy jenom na soudný výběr a na důmyslné seskupování, a proto z dob probuzenského osvícenství nezůstalo pro literaturu pranic, co by bylo schopno státi se východiskem nové tradice. Snad překvapí, že nevyjímám z toho ani samého Dobrovského, jenž požívá tím větší úcty, čím méně jsoú' známy a přístupny jeho práce; velký. filolog byl geniem právě jenom ve svém oboru, jejž ovšem pojal co nejšíře a odkud vyzařovaly paprsky na různé úseky dnešního života v Čechách. Jako všecek vyšší slovenský život XIX. století u nás, tak i skutečná literární tradice se počíná v době Jungmannově, či přesněji, u samé Jungmannovy osobnosti. Nepřízeň, do níž před třiceti lety v české veřejnosti upadl dílem z aprioristické nechuti, dílem z nedostatku pravého smyslu pro hodnoty čistě literární, pomine, jakmile se vzdělanstvo opět pohrouží do jeho spisů, dnes docela neznámých. Jsem přesvědčen, že pro českého spisovatele není četba jeho obou článků 17