dý oddíl' má své básnické hodnoty, ale pevné zklou'; beni epické té kresbě chybL Výpravný proud, jehož nečlení ani sloky, ani rýmy, teče volně a nepění se pod návalem rétoriky. Ačkoliv Vrchlický se přidržel ve své básni velmi věrně faktů doložených od životopisců Pariniho, přece propuká zde mocně struna osobní: dtíme, jak báseň jest výkřikem prosby k Bohu, aby dopřál poetovi na sklonku dní tdho, co vyzlatilo skon satirika vlašského - kéž by se i jemu v hodině rozloučení »vrátilo vše řekou světla v zrak zpitý, jenž by se nemohl .odvrátiti od feerie nebes!« Ale přání zůstalo oslyšeno. Osobnost Pariniho zanechala hlubokou a světlou stopu. takto v naší poesi(1912) III. Damoklův meč . ..('0..~~~ \.' a sta antických báj~ ,a helénských pově'SU prošlo -'~obrazností a poesií Jaroslava Vrchlického: tu JJ. Iv klidné zálibě nai'Vního epika vystihoval jejich svěží ,dějovou náplň a lemova~ ji rozikošnými arabeskami; tu měnil náboženský neb hrdinský příběh v hutný symbol, kterému posvěcoval výmluvnou svou dumu; jindy odíval sladkou Heladu mladých bohů a jejich královských milenek v půvabný a lehkomyslný šat rOKokového rozmam, nacházeje všude hru, rej, m!aškarádu; nejednou zalidnil po smělém příkladu Goethově antické luhy Peloponesu fantasií romantickou a plesal, když z objetíl starověké Heleny s moder~