Pouze veliký mistr přísné románov~ architektury dovedl by z.klenouti v celistvou jednotu tolik různých osudů, které jS{)U rozptýleny po všech stavech "a za· bírají tak valnou část země a národa. Snad jeho kon~ 'struktivnímu důmyslu bylo by se podařilo najíti tektonickou osu rozlehlé stavby, kolem níž by se zákonitě a přehledně kupily hlavní součástky díla i s bohatstvím dekorativních jednotlivostí. Avšak Alois Jirásek není nikterak z tohoto vzácného rodu logických stavitelů, kterým jest pevná osnova nad nejvděčnější detail a jednotné zvládnutí látky nad její vyčerpáni. Nenazval sám Temno ani románem, nýbrž historickým obrazem, snad ještě přesněji dalo by se tu mluviti o románové kronice. Epické ingenium Jiráskovo miluje nade vše volný, pohodlný tok vypravování s přít{)ky a oklikami, se zelenými ostrůvky, ale naprosto ne bez mělčin, leckde rozbíhající se několika nestejně silnými proudy. Hojnost výpravné látky a výpravné chuti jest u něho stále tak mocná a pohotová, že dovádí až k úpl. né bezohlednosti k jednotě dějové a že se neohlíží naprosto na různost epického tempa - Jirásek neovládá tuhou rukou rozvoje svého příběhu, nýbrž jako šťastnl vyprávěči primitivní dává se jím rád unášeti. Obraz širokého mocného proudu, který pohodlně sbírá své vody a nijak nepospíchá Je moři, vtírá se do mysli opětovně; sotva tušíme, že ten onen přitok, jehož vlnkám vyprávěč na čas svěřuje člunek naší pozornosti, vleje se do veletoku, temenícího v úplně odchylné soustavě vrstev a hor, naopak se divíme, že v{)dy obou řek, i když se slily, plynou v témže řečišti vedle sebe lišíce se barvou; s úžasem uvědomujeme si, že jsme se ocitli na chvíli v mrtvém rameně, kde není vzruchu ani napětí; a pak opětně unášejí nás valné