doby; kdyby byl býval Hofman zdráv, nebylo by mohlo pro něho býti problému vítanějšího. Zde, jednaje o zrození moderní Evropy demokratické, mohl prokázati vedle pracovitosti, kterouž ukládal námět nad pomyšlení rozsáhlý, rozhled po dění skutečně evropském, schopnosti zužitkovati krásnou literaturu pro politické dějiny, umění ponořiti se do duše různých národů. Ale uprostřed práce, jejíž rozsah sám zúžil, poznal s úzkostí, že sil ubývá, zatím co látka př,ed rukama roste a heuristická citlivost svědomí odkazuje stále k novým pramenům a pomůckám - celý podnik se počal jeviti se stránky nepnzmve. Tento pokles pracovní chuti byl jedním ze symptomů fysického rozkladu bytosti, jež si propuknutí rodinné choroby zprvu ani nechtěla uvědomiti. A žalostných takových znaků postupně přibývalo. Kouzlo umělecké hry přestalo Hofmana těšiti, mladistvý úsměv lehounké ironie pohasl na líci. Dostojevskij zapudil v četbě i sympatiRenana, a vliv Masarykova tehdy značně strohého moralismu sílil. Skrupulosnost, která kalila nyní řídké a plaché styky s mladými ženami, stupňovala se v tvrdý rigorismus, jenž pronásledoval sám sebe a bral dnům radost a slunce, a tato mravní přísnost byla provázena ještě bolestnými projevy citu elegického. Takto vstoupil na podzim roku 1900 nalomený Hofman do Berlína, a ostrá, tuhá severská zima, kterou zde prožil, uspíšila převrat v jeho bolestivé bytostí. Jiskří se mně ještě před zraky ty krutě jasné dny, jejichž čirost až bolela, když všecko bylo tak střízlivě na dlani a když každá kontura měla podmanivou tvrdost. Zdálo se nám to výtvarnÝm výrazem pruského studeného rozumu, který slouží ještě mrazivějŠÍ vůli a postupuje s ní za mocí a za výbojem. Tehdy, ještě za života anglické královny Viktorie, bylo Německo na vrcholu své síly, proti níž nikdo v Evropě neprotestoval; chystalo se strhnouti Rakousko na svou stranu do té míry, aby se stalo bezmoc-