rozsáhlého díla spisovatelského. Vervu vypravovatelskou a pevné umění ostré kresby projevil hned v mládí hutnými povídkami z bouřlivých dob, naplněnými dobrodružností a vzruchem, přesycenými krví a stíny. Pohrdl jimi záhy, neboť zamířil k rozsáhlým skladbám, jejichž hojný, namnoze rozdrobený děj rytmován jest velikými dějinnými silami. Ve dvou cykléch a dvou samostatných skladbách rozvíjí se husitské hnutí, jehož složky jsou stopovány v různýchvstavech a ústředích v Praze i na venkově, od jižních Cech až do východního Slovenska, čímž vzniká dojem totality. S názorností ještě teplejší a se cítěním ještě pronikavějším vymaloval Alois Jirásek národní obrození, a to ve dvojím zrcadlení: první cyklus líčí vrstvy pražských i venkovských vlastenců třídy literární i učenecké, druhý předvádí účast lidového zástupu z českokladského pomezí, domova to Jiráskova. Zde i onde podporoval historickou evokaci jemný smysl pro rozhraní mezi rokokeJll a empirem í krajanské vzpomínky na rodný kraj v Cechách severovýchodních. Chybí-li těmto cyklům žádoucí soustředění, často i dějová jednota, podařily se ve dvou skladbách Jiráskovi mistrovské kusy historického vypravovatelství: v "Psohlavcích" velkorysá epopeje selského vzdoru a českého zápasu za právo, a v "Temnu" úchvatná elegie národního úpadku v XVIII. století; onde úsporná kresba z jednodušených karakterů, tuto sytá malba náladová dostoupily monumentality. Jiráskovy knihy - vedle románů a novel také několik příliš naivních historických her - jsou školóu národní energie, zdrojem síly k zápasu za staré dobré právo, tedy mravním činem vedle své hodnoty literární; není divu, že vděčný národ promíjí svému zasloužilému vychovateli psychologiobčas mělkou, komposicí uvolněnou a provedení leckdy chvatné. Naprosto bez tendence, za to s řídkým uměním evokačním vzkřísil životní útvary XVI. a XVII. věku Jiráskův druh,učený a břitký archaista ZíkmundWinter, virtuos v drobnokresbě a v groteskním humoru j zvláště se jeho intuici, která ovšem prodělala školská léta v archivě, poštěsti1o obnoviti starobylou Prahu, a to mnohem životněji, než učinil způsobem naukovým její děje-