odčiněny budou typické tragedie společenských vyvrženců, které jej sama na každém kroku potkávají a bouří. I skládá Wolker nikoliv hlaholné revoluční výzvy, nýbrž epické zkratky oněch tragedií v podobě sociálních balad, které názorově navazují na Nerudovo mládí a slohově na Erbenovo mistrovství: sloh baladický má tu pisňový spád, gnómickou úsečnost, formulovitou plastiku, lidovou prostotu; intensita citu, která se skrývá za konkretností slova, zaručuje, že Wolkrovo dílo básnické přežije revoluční tendence, jimž je do služeb nabídl čestný eféb, předčasně zasvěcený ke zmaru. Dva z moravských krajanů W olkrových, rovněž jako on odsouzení ke smrti v mládí, Bartoš Vlček (1897-1926) a Josef Chaloupka (1898-1930), váhali před myšlenkově etickým krokem revolučním, pro nějž se s Horou rozhodl Wolker, a zůstali věrni vývojové a reformní humanitě svých druhů z "Hosta", Gotze, Blatného, Jeřábka. Vlčkovi, drsnému a sebemučivému hochu z valašských hor, plenily stálé rozpory mysl, vzbuzujíce disonance, jež umlkají až v pohrobní knize "Jen srdce"; Chaloupka, jadrný i v baladě, naslouchal silné vnitřní melodii oddání se přírodě a noci, milence a trpícímu bližnímu velmi záhy, nejplněji v sovovském svazku lyriky "Hlas a mlčení". Po předčasném skonu W olkrově nadešel v lyrice náhle a neočekávaně úplný odvrat od tendence a tragického pocitu životního. Za vlivu francouzského surrealismu, posilováni obdobnými zjevy jevištními, na př. filmem, pantomimou, revuí, choreografickými novinkami, hlásají mladí básníci, vedení poetou N ezvalem a kritikem Karlem Teigem, raketovým tlumočníkem všech posledních uměleckých a civilisačních směrů ve Francii, poetismus, hnutí jen na pohled nové a protitradiční. Ani netušili, že jest podstatou blízek formalistickým ohňostrojům Vrchlického kolem r. 1880, rafinovaným básnickým jemnostem Hlaváčkovým a s nimi současným lyrickým začátkům Theerovým z r. 1897; tím méně si uvědomovali jeho souvislost s impresionismem, dovedeným do krajností, spíše již s vlašským futurismem a s francouzským proudem surrealistickým. Poetisté vycházejí ze zásady čiré poesie, která nesloužíc životu a pohrdajíc jakoukoliv tendencí, pěstuje hru pro hru, zvyšuje vynalézavou a překotnou obrazností rozkoš poživačného bytí, dosahuje magií vybraných slov oxymorických představ a paradoxních obrazů estetické intensity, dotud neznámé, podobné namnoze kmitání snových vidin a příbuzné jim nelogickou disparátností. Ježto vylučuje z básnictví veškerou oblast myšlenkovou a namnoze i posvěcení citové, zůstává poetismus velice zúžen a to tím více, že své představové tlumy volí skoro výhradně z exotismu značně prostoduchého, z velkoměstského světáctví rázu jenom módního, z povrchního pohledu do přírody odvozené a z chvatných zážitků v poválečné společnosti zbohatlické, spíše kulturně nezralé než blaseované. Mýlí se, dává-li si svými teoretiky a obrannými kritiky, na př. příkrým ideologem ruského marxistického ražení, Bedřichem Václavkem, dovozovati, že jest sourodým výrazem skutečné civilisace proletářské; stejným jest klamem, uvádí-lise toto čistě dekorativní a rozkošnické umění v příčinnou souvislost s konstruktivními a účelnými snahami výtvarnými hlavně v architektuře. Z básníků, kteří stáli u kolébky českého poetismu, zmlkli v lyrice záhy důvěrně životný Svata Kadlec a strůjce křehkých bibelotů Zdeněk Kalista, a vedle polyfonie neúnavného improvisátora Vítězslava Nezvala, jenž se plodností, ba překotností veršové tvorby podobá Vrchlickému, zaniká i monodie jeho druhů, intimisty s exotickými rozlety civilisačniho Ikara, Konstantina Biebla (* 1898), a rozkošníka dekorativních sklonů s dočasnou maskou intransigeantního revolucionáře, Jaroslava Seiferta (* 1901). Moravan Vítězslav Nezval (* 1900), jenž vzdálený ohlas války vyslechl nepozorně v posledních. gymnasijních letech, rozpředl v několika beztvárných románech surrealistických pleťové, nervní a smyslové letopisy 203