světelných metafor, jimiž okouzlila její skvělá prvotina, "Pod křídly" (1918), vyznačuje se její analytická prósa studeně obnažující věcností. Takto, hlavně v typické "Pacientce doktora Hegla" (1931) podala sociologicky závažnou podobiznu mladé ženy z dnešní společnosti pražské: reklamujíc pro sebe úplné sebeurčení, nenáležíc nikomu a pokládajíc zvláště také závažnost lásky za cosi pokořujícího, chce býti paní svého nadání a svého povolání, svého těla a svého dítěte - sama si dovoluje vše a proto jest lhostejná, zda jí to dovolí běžná morálka sociální. S bedlivé observatoře kulturního pozorovatele v Paříži sledoval Richard Weiner (* 1884) křivky, kterými probíhala od novoklasického hnutí dráha prósy zá· padní a nespokojuje se s tím, aby zaznamenával její vývojové etapy, experimentoval sám v jejích různých formách od unaminismu, hledajícího zákony pospolitosti, přes kubismus, který ,se dobírá mechanické osnovy života, až ksurrealismu, odhalujícímu podvědomé zdroje duševních dějů; nejvíce vypravěčské vervy, kromě povídek válečných, projevil v prósách "Netečný divák" (1918). Vladislavu Vančurovi (* 1891), smělému prosaikovi, jenž jde chvílemi s dobou a chvílemi proti ní, byly tyto směry spíše jenom pomůckou, aby dospěl svého nejosobnějšího umění, směřujícího k obnově základních úkolů epiky a k obrodě slova i metafory v jejich tvárné funkci; vše ostatní zamítá s radikálností uvědomělého reformátora. I vyloučil ze svého díla veškerou problematiku i jakýkoliv rozbor dušezkumný, malbu prostředí i studium mravů, karakteristiku postav jazykem jejich povolání a stavovského příslušenství, odosobnění vypravěčovo i ilusi objektivity. Čtenář vidí v knize ,stále epika, někdy ironického, často rozmarného, jindy mudroslovně mravokárného, a tento autor, nezakrývající nitky, kterými řídí své figurky, se očitě baví dějovým tokem i se všemi jeho libovolnými zákruty, osudo· vou krátkozrakostí svých nehrdinských hrdin, tragikomickým paradoxem života vždy poněkud nesmyslného. Řada románových knih Vančurových, nesourodých látkově i intonací a doprovozených mistrovskými povídkami přednesu bezpečného, ano svrchovaného, neskládá na pohled pevný řetězec vývojový; přes to lze je bez násilnosti rozvrhnouti na dvě časové skupiny. V první, souvisící podle námětů s literaturou proletářskou a umělecky s prósou expresionistickou, sestupuje básník s drsným populismem do společenských nížin, mezi prosťáčky chudé duchem a zatížené utrpením neb vinou: v "Pekaři Janu Marhoulovi" (1924) se to děje se spolehlivým soustředěním na povahokresbu; ve výsměšné visi nesmyslnosti světového vraždění, "Pole orná a válečná" (1925), s úmyslem jakéhosi tragického dadaismu; v rozkolísané osnově "Posledního soudu" (1929) kříží se neústrojně temná vrstva lidových kajícníků s intelektuály, povýšenými nositeli rozumové a jazykové převahy autorovy. Na rozhraní stojí pak kriminální a detektivní příběh na ruby, zcela prosycený ironickým humorem, "Hrdelní pře aneb přísloví" (1930): epik va· ruje čtenáře, aby nepřeceňoval etického živlu v životě a sebe sama, aby pro kasuistiku nezapomínal na postavy v jejich mluvní, zvykové, povahové malehnosti. I nad· chází pak období čirého vypravovatelství, mužného kultu dějovosti, nenasytné potřeby vzíti a reprodukovati či spíše znovu vytvářeti život mimo dobro o zlo: ve zbojnickém románě o "Markétě Lazarové" (1931) sahá románový baladik do minulosti, ale úmyslně mimo historický čas a konkretní místo, ve stručném mravoličném příběhu "Cesta do Budína" (1932) vyvažuje s klidnou jistotou a bez problematiky z přítomnosti aktuální dualismus povahy české a slovenské. V jednotu osobnostní pojí všecky tyto práce Vančurovy jejich jazykové mistrovství, zvrhající se někdy až v jazykovou svéúčelnou virtuositu. Vančura, milovník přísloví a pořekadel, není malíř, nýbrž rytec slova, které váží rád ze zasutých šachet lidomluvy, jazyka biblického i jiných vrstev archaických; z něho klene složité a odvážné periody, střídající se s epi~ramatickou stručností ~nomic 200