v XXVI. sv. Topičova vydání sebraných spi,sů str. 310 - 313, Studie vážné i humoristioké 1.). S chutí si ji pročte každý, kohokoliv svou srdečnou tragikomikou potěšil pan Vojtíšek z malostranské povídky »Přivedla žebráka na mizinu". Nerudovi samému však by sotva stačilo, aby čtenáři odkládali obžalobný feuil1eton s chutí, nedoprovázelo-li by ji dojetí, ochotné spolupracovat k nápravě. V staré Praze Nerudova dětství, o níž vyprávějí »Povídky malostranské«, se vřazoval stav žebrácký, typicky zastoupený panem Vojtíškem i »babou mili6novou«, pErozeně, ano samozřejmě do společenské organisace uzavřené městské čtvrti; měl své trvalé profesionální příslušníky, hodné podpory i úcty, měl své pravidelné a příležitostné příživníky, měl také obč~ podvodníky, blízké zločínu. O všech těch složkách prahkého žebráctva se zmiňuje též Nerudův feuil1eton, zabývajíd se rozborem ubohého zástupu, který se s dovolením policie vyhrne každého pátku po prosbě na pražské ulice a nároží »v livreji naší hanby, hadru a cáru«. Neruda karakterisuje žebráky názornými náznaky, nepopisuje jich však soustavně; běžíť mu o něho jiného. Schvaluje pražské policii, že jeden den v témdni popřává žebdctvu volnosti; s trpkým sarkasmem pokřivuje Ústa inad tím, že ti, »kdož za Míchy lidstva posud trpí a bídně umírají«, mají vyhrazen právě den, »včnovaný památce toho, jenž za lidstva hříchy na kHži umfel«, hlavně však ho znepokojuje žebrota jako žalostný zjev sociálně hospodářský. Odlišiv ostře žebrotu řemeslnou, zabývá se veřejnou žebrotou jako důsledkem nesprávné organisace společenské a nedostatečného vyrovná vání se mezi bohatstvím a chudobou, kapitálem a prací ve světě, kde samo právo na život jest jen krásnou frasí a trpkou ilusí. A obžalobná stať vyvrcholuje oprávněnou výtkou: »Vraha, nepřítele lidstva, k doživotnímu žaláři odsouzeného, šatÍme a živíme. Kdož ale umozolil v těžké 52