,SNĚMY ZVÍŘAT'. 383- se srdečně podivoval:6 odtud základní motiv zvířecího sněmování, parlamentní diskusse i rozpoltění zvířecí oblasti na dvě politicky samostatné půlky, říše čtvernožců i ptactva (jemná applikace státoprávních poměrů Čech a Moravy. jak jí Smil Flaška užil, u Vinařického zmizela). Učiniti zvířecí báji pouhou záminkou současné politické i kulturní kritiky a satiry, leželo v duchu času~ Goethe zpracoval tak zvířecí epos ,Reinecke Fuchs' a současně se skladbou Vinařického vznikal i Heineův ,Atta Troll' (1847), bohatá a rozmarná farce, kupící kolem několika skrovných motivů zvířeckého děje celé pásmo roztomilých jízlivostí a vtipných bezuzdnostÍ. Vinařický zosnoval si vnější děj celkem mdle a chudě. Podobně jako v ,Nové radě', vylíčeno jest nejprve svolání sněmu ptačího i parlamentu čtvernožců; na tento sněm přesouvá se pak okamžitě těžiště děje. Král Lev přednáší sněmu čtvernožců prazvláštní záležitost: Orang-Utang, uprchlý člen zvěřince pařížského, navrhuje, aby byl zřízen zvláštní divadelní spolek zvířat, který by zahájil mezi vzdělanými národy uměleckou tournée. Ale mínění zvířat se neshoduje; parlamentní porady a slavnostní hostiny ukazují nejen rozličná mínění, ale i množství politických stran od krajních socialistických radikálův až k úzkostlivým konservativcům. Posléze po nekonečné diskussi podnik vzácného impressaria OrangUtanga jest prohlášen za věc soukromou - leč dosáhne nejen všeobecné podpory čtvernožcův i ptáků, v jejichž říši zatím provedly se pronikavé změny jazykové politiky, nýbrž i protektorátu člena rodiny panovnické. r. Srovn. jeho posudek Zahradníkových ,Bájek' v ČČM. 1832, 480.