,MOUDHOST OTCOVSKÁ'. 371 Leč není to zájem ani popisujícího, ani náladového lyrika, krajinářství jest pouhým prostředkem k účelu mravního poučenÍ. Vychovatel vede tu svého svěřence, duchovní správce svého osadníka takřka za ruku, aby jej morálně pobídl a zušlechtil. ,Pojď a hleď, mfij milý synu', toť refrain všech básní, opakovaný až k omrzení. Příroda jest krásná, ale mravní pravidla v ní ukrytá ještě krásnějšÍ. Jaro okouzluje, ale nad jeho smyslové kouzlo dlužno si vážiti hlubokých věčných pravd, jimiž naše srdce vzdělává. V každém háji se zpívajícím slavíkem jest dosti místa pro kazatelnu, každý podzimní večer s hvězdným nebem poskytuje dosti času k malému duchovnímu cvičení; každý malý mraveneček unese snadno velký křesťansko-mravní výklad. Jak patrno, poesie má velmi skrovné místo v tomto katechismu, svázaném málo pevně do desk lyrické sbírky; jednotvárnost, stálé schematisování, nudné opakování ubíjejí ji tu úplně. Váha nespočívá arciť na lyrické formě a básnické stilisaci: obsah a tendence jsou vším dobrodušnému exhortátorovi, jenž si vyšel v klerice a v kvadrátku, s breviářem v ruce do kvetoucích lučin. Viditelná mnohotvárná příroda hlásá veškerými jevy věčného, neviditelného Boha a jeho mravní zákon v každou chvíli a při každém kroku. Učí milovati Boha láskou i činem, učí však milovati i vlast, nejvyšší to projev lidské bytosti. Mravní zákon boží i mravní zákon vlastenecký jsou tu totožny: žádají bezpodmínečné pravdy, svrchované krásy, rozmyslné vzdělanosti. Vychovávají člověka úměrně k zlatému středocestí na zemi, k vlasteneckému štěstí v domově, k nebeské blaženosti posmrtné. Evangelium nedogmatického theismu, společenské humanity, 26*