15- obilí a různých potravin v bohatství nesmírném majíce se tak lépe než všickni jiní, neboť č(;ho nemohou za almužnu jednotlivp si opatřiti, od jednotlivců leckdy v spoustách dostávají. To jest jejich záměr, to jest jejich lest: tak panují mniši, *) kteří mnichy přece nejsou, neboť v samotě nežijí, pro kteréžto ničemy nyní v Německu tak pokleslé ceny býti musí, ježto nejsou ani dnes užitečni, ani nebyli zřízeni, aby byli řádni. František: Neboť jak původně byli zřízeni? Hutten: Povím ti, abys mohl Karla poučiti; ale dříve věz, že nebudu mluviti o mniších, kteří před 700 lety byli, mužové to znamenití, již zavrhnuvše vnady tohoto života a odvrátivše se od všech zaměstnání života, potlačivše též všecky tělesné chtíče do samoty se uchýlili, aby svobodně rozjímání se mohli oddati, o jichž zřízení a obcování mnozí mužové učení a svatí knihy posvátné sepsali; avšak o těch mluviti budu, kteří dnes svět naplňují vedouce různý zpusob života, který od papežů římských musil býti schválen; a přece nemnozí z· nich od těch pocházejí, na které se odvolávají: reboť klamajíce lid nepravým zakladatelem většinou se honosí. Mezi nimi žebraví mniši nejprve v době Bedřicha II., potom za bojů papežů s německými knížaty *) Slovo mnich pochází od řeckého ~LÓVaXOg, t. j. poustevník, samotář.