ku Iposledního tichého útulku našich předbřeznových buditelů následuje výraz kritického odsudku jejich z ducha generace skeptické a velmi sebevědomé »rozumu střízli 'h . v/b 'h ve o a CItu vytn ene 0«: Vv k v v v h d' » sa ceta nase s patra o tec sou 1, jimž na ramena kdysi vstoupila, , h' "V 1 d' nam s oVlvavy usmev na rty ou 1 ta snivá vlastenecká idyla, z níž v nový čas, kde po idylách veta, ční jako výspa zapadlého světa jen vaše mohyla.« A v k b' 'k I ,. d " 'k I vsa aS111 sam stavl protI tomuto o mlta111, tere se snaží vtipnou ironií zlehčiti vlastenecký obsah probuzenství, názor jiný, vyvrcholujíd touhou a prosbou: »6, jiskru svého mladického vznětu, vy mrtví, dejte nám!« Není to jenom výraz osobního citu, nýbrž výkřik nadosobní potřeby časové, výkřik deroucí se z úzkosti nad poměry soudobými - jím Svatopluk Čech takřka křísí mrtvé vlastence z hrobu. A nejinak činí i s mrtvým Tylem a s jeho odkazem Vl ' d I 'č' , v , d 'h· V b" I vte enym o »s aVl 1 plsne naro 111 o Jara«. y lZ1 sve vrstevníky, aby zaplašili svůj obvyklý Ipohrdlivý úsměšek blouznivému vlastenectví předbřeznovému a aby se b 1· d I h v, v V č' I , kl d za ra 1 o uva o tom, ze pra ve na nem spo lva za a současného vývoje národního i že se v něm tají »kus velké, hluboce tklivé poesie«. Nachází pak - nejinak neŽ dV•v, b'· M ' I o vť' I , V poz eJS1 aS111» rtvym vastencum« - s astny ton vy razné karakteristiky pro české snahy buditelské i s jejich společenským prostředím: »Stáli tu - hrstka bezmocných a nemajetných lidí - v $tálém zápasu s mocnými a četnými nepřáteli, uprostřed neuvědomělého lidu, jejž teprve usilovně rozehřívati musili tím horoucím zápalem svým pro národ a jazyk mateřský.« Ale toto trefné postižení 30