roka, nově roztřídil vývoj národního obrození, vložil do n~ ho periodu literárního klasicismu, nově utřídil českou romantiku. Postavil dějiny literatury na široký základ společenský, předesílaje každému období rozsáhlý úvod o povaze doby, o cizích učitelích a vlivech, vypracoval přehled českého překladatelství, vyložil literaturu pedagogickou, filosofickou a vědeckou, omezuje se v ní na obory mu nejbližší, na dějiny filologie a dějepisectví. Především v těchto přehledných dějinách využil plně svého umění zkratky, daru vystihnouti několika epitety základní rysy postavy i díla, podtrhávaje leckdy svůj osobní názor, svou zálibu nebo svůj odpor, zjednodušuje někdy děje příliš složité, vnášeje do »dějin« často měřítka přítomnosti. Význam Novákových dějin nespočívá však v jednotlivostech, nýbrž v síle pohledu a názoru, shrnujících složitý organismus písemnictví, vykládajících ideově jeho složky a charakterisujících je na významných postavách, jež ony dějiny tvoří. S tohoto hlediska, líčícího vývoj až po samu přítomnost a vytvářejícího dějiny kultury za účasti generací žijících s generacemi mrtvÝmi, je Novákovo dílo dílem jedinečným a ojedinělým také ve světových literaturách. A vedle toho má velkou cenu praktickou shrnujíc a utřiďujíc přehledně látku životopisnou a knihopisnou. K »Přehledným dějinám« pojí se i přehledy jiné, kratší, informační, z nichž nejdůležitější jsou České písemnictví s ptačí perspektivy (1920, 1929 a 1946 s doplňky A. Grunda), Die tschechische Literatur (1931 ve Walzlově »Handbuch der Literaturwissenschaft«), česky jako České písemnictví (1933 v »ČsI. vlastivědě«, samostatně doplněno A. Grundem 1946 s názvem »Dějiny českého písemnictví«) s originelním pojetím periodisačním a O české próze výpravné (1932 v J. díle »Výboru z krásné prózy čsI.«)' Novák odmítal Masarykovu »českou filosofii«, projevoval odpor k stroze popisné vědě positivistické, přikláněl se k Pekařovu chápání českých dějin i k jeho periodisačním hlediskům, která mu byla blízká i svou terminologií z výtvarného umění. Někdejší Evropan ve smyslu Nerodově, prožíval svůj vztah k národu dramaticky: národ chápal jako pojem »0blasti duchové a mravní, v níž si generace a věky podávají ruce a pochodně, nikoli z důvodu plemenného a krevního příslušenství, nýbrž se svrchovaným příkazem, aby skrze národnost dospívaly vyššího lidství a v něm se dopracovávaly k vědomí synovství božího« (»Duch a národ«, 1936). 725