bratry mrtvé, umučené a padlé v druhé kruté válce proti Slovanům 1938-1945«. Zdeněk Vavřík (* 1906), usiluje ve sbírkách Elegie (1929), Plakati světlem (1933), Klenba (1936), Truchlorouška (1945) o odhmotnělé zduchovnění a zmelodisování zážitků. Horoucím citem a zároveň jasným idealismem prosvětluje Ladislav Stehlík (* 1908 v Bělčicích v již. Čechách), své důvěrné a přece symbolicky platné krajiny, podporován silnými dojmy výtvarnými, které v prvotině Watte au (1931) přímo parafrazuje. V Kvetoucí trnce (1936) a ve Zpěvu k zem'i (1936) převedl Křičkův elegicky toužebný a Čarkův selsky zemitý regionalismus do vyšších poloh lyrických. V tom pokračují Kořeny (1939), rozšiřující motivy selské, vesnické a venkovské o motivy havířské., České jaro (1939), věnované památce malíře J. Preislera (1940, ale psáno v 1. 1932-35) je sbírkou meditací o jihočeské krajině. Cyklus Madoně (1943) inspirovaly'sochy a obrazy jihočeských madon, ale básník v něm nesestoupil hlouběji k prožitkům náboženským nebo mravním. Poměrně pozdě vyzrál Karel Vokáč (* 1903 ve Zbiroze, 1944 popraven v Praze), který si z rodného kraje přinesl smysl pro přírodu a sociální vidění venkova, jmenovitě ve sbírkách Zít i umírat (1941) a Utkáno z dýmu (1942). Posmrtně vydané Básně (1946) shrnují výbor z celého jeho díla. Z ostatních poválečných lyrikú, k nimž se zpravidla ve svých počátcích připojili i spisovatelé, jejichž význam spočívá jinde (J. B. Čapek, Ed. Valenta), nejšíře se v posledních letech rozvil talent Fr. Hrubína. František Hrubín (* 1910 v Praze, býv. úředník Městské knihovny pražské) vyšel ze Zahradníčkova spiritualismu, ale učil se nejen u lyriků, dávajících ráz poesii poválečné, u Hory a Seiferta, nýbrž vrátil se až k Nerudovi a jeho »PÍsním kosmickým«; s Vrchlickým spojuje ho formální lehkost a vybroušenost a přihlásil se i k Sládkovi svými mistrnými říkankami dětskými. Po knize vyšlé ze Zahradníčkova spiritualismu Zpíváno z dálky (1933) snaží se dobrati lyrického jádra života knihami Krásná po chudobě (1935) a Země po poled~ nách (1937) spíše v okruhu lásky k ženě a zemi. V něm se pohybuje i ve sbírce Včelí plást (1940), vyzpívávající na víc lásku k rodné Praze, kterou oslavuje znělkovým věncem. Země sudička (1942) je oslavou chudoby a člověka zavrženého, spojenou s viděním nekonečnosti vesmírné, po 624