ných stavů choroby zrekapituloval věčné otázky vesmíru, života a smrti, tvůrčího údělu v společenské nesvobodě formou vyspělou, nepřinášející však do jeho poesie prvky nové. Rozený lyrik mnohých strun neměl ve výpravné próze valného štěstí; vedle dvou knih povídek jsou Socialistické nadi;je (1922) svéživotopisnou kronikou o zápasech v socialistických táborech pražských, Hladový rok (1926) dokumentárním letopisem válečným, Dech na skle) příběh Jana Trázníka (1938) rozkolísaným lyrickým románem nezaměstnaného inteligenta z doby hospodářské krise; jen Smrt manželů Pivodových (1928) se přibližuje zralému novelistickému umění A. P. Čechova. Věkem, vývojovou souvislostí i citovým východiskem stojí Horovi nejblíže Jindřich Hořejší ('II' 1889 v Nuslich, t 1941 v Praze), autor lyrických knih Hudba na náměstí (1921), Korálový náhrdelník (1923) a Den a noc (1931), jež nově shrnuty a uspořádány vyšly v Básních (1932). 2ák Neumannův a Tomanův přešel od volných veršů k útvarům sevřenějším často až písňové melodičnosti a zpravidla výrazné plastiky. Básník válečných křivd, velkoměstských útrap a pokoření dělníkova postoupil od soustrasti s obětmi společenského řádu k mužnému vědomí jednoty se zástupem. Mistrovství slova osvědčil také jako překladatel z francouzštiny, nedostižný v zachycení rovnomocniny argotu a slangu; mluví o tom hlavně přebásnění pařížských sociálních balad a chanson Rictusových (1929), které působily i na jeho poesii. Básnický vitalismus, kterým prošel Hora i Hořejší, vynikal pevnou mužností, nezastírající si pohled na křivdy i bezpráví světa, rozvráceného válkou a sociální revolucí. Od něho se podstatně liší jinošský a sentimentální vitalismus, který se ozval v českém básnictví hned po uzavření míru. Ve vděčné a dojaté pokoře se skláněli mladí básníci k dobrým darům země a v družném bratrství tiskli všem lidem ruce a srdce, zdrobňujíce všecko a mazlíce se s každým. K nim se řadí vedle kritika Miroslava Rutte povídkář Miloš Jirko ('X' 1900), který ve veršovaných knihách Duben (1919), Cesta (1920) a j. projevil zdravý naturalismus a naivní důvěru venkovského hocha a ve Vězni u okna (1945), válečné zocelení. Také Zdeněk Kalista (v. níže) projevil v sešitcích básní Ráj srdce (1922), Zápasníci (1922), Jediný svět (1923) a několika pozdějších vedle značné kul 610