byli Jos. Hora, J. Wolker a Jindř. Hořejší. Těm se podařilo v některých hutných baladách a bolestně názorných sociálních meditacích vytvořiti silnou a životnou poesii o proletářích, ale úsilí dáti proletářům skutečnou lidovou poesivesměs ztroskotalo. Vrcholný básník celého hnutí, jenž však daleko přerostl jeho předpoklady, Josef Hora, jest složitý zjev, kterého nelze vměstnati do formulky jedné školy. Souvisí s předchozí tradicí těsněji než kterýkoli z jeho mladších druhů. Netoliko v svých básnických počátcích, ale i později se uvědoměle připínal na Sovu, Březinu, avšak též na Vrchlického; se zvláštní intensitou prožil bytostné příbuzenství s Máchou a při pronikavém studiu ruského básnictví postoupil od Jesenina a Pasternaka až k Puškinovi, za jehož vlivu vyzrál k pohodě až klasické. Se starší tradicí se sdílí vedle záliby v uzavřených, vybroušených, ukázněných veršových útvarech také o meditativní sklon, který ho činí básníkem reflexivním, v jeho generaci ojedinělým. Josef Hora (1891-1945) nar. se 8. července 1891 v Dobříni u Roudnice; v Roudnici vystudoval gymnasium a stal se novinářem, zprvu sociálně demokratickým, pak komunistickým, posléze národně sociálním. Jak změny jeho sociálně politického smýšlení a působení, tak cesty do Ruska a ltalie znamenaly mu významnou inspiraci básnickou. Byl také redaktorem »Literárních novin«, stal se zakladatelem sbírky monografií »Postavy a dílo«, v níž vydal charakteristiku K. Tomana (1935), a předním překladatelem z ruštiny; jmenovitě jeho přebásnění Lermontova, Jesenina a Puškinova »Oněgina« (1937) jest vynikající. Většinu života strávil v Praze, poslední léta těžce nemocen. Zde zemřel 21. června 1945. Osvobozený národ a stát vystrojily svému »národnímu umělci Československa« důstojný pohřeb do vyšehradského Slavínu. Básnická dráha lyrika Hory jest vzestupná a každý svazek zosobňuje další fázi jeho vyzrávání. V začátečnických Básních, (1915) nevymyká se ani impresionistické pozorování ani dumavá reflexe z kolejí lyriky let 90. Ve Stromu v květu (1920), inspirovaném soudobým vitalismem a kultem civilisace, dostavuje se teplá názornost, spočívající v zalíbení na divech přírody i lidské práce. Programní, ale spíše poklidná než výbojná poesie proletářská zde zahájená vrcholí v Pracujícím dni (1920), nad jehož hlavními čísly se klenou naděje sociálního humanismu, doprovázeného ži 608